ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
-
2014
(25)
- Δεκεμβρίου(1)
- Αυγούστου(1)
- Ιουλίου(1)
- Μαΐου(3)
-
Φεβρουαρίου(19)
- Για την Μέλλουσα Κρίση....
- Τα ιερά μνημόσυνα
- Η Λειτουργία των Προηγιασμένων
- Αν φθείρει κάποιος την παρθενία του μπορεί να γίνε...
- Ποιές είναι οι τρείς Κυριακές που αποτελούν τα προ...
- Η πρώτη ημέρα της Τεσσαρακοστής.(Ιωάννου Μ. Φουντο...
- Που είναι αφιερωμένη η κάθε ημέρα της εβδομάδας
- Ο θάνατος του ΕΑΥΤΟΥ
- Δεν πρέπει να δανείζουμε με τόκο (Μ. Βασιλείου)
- Τα πνεύματα των νεκρών και εμείς - Θ.Ρηγινιώτης
- Ποιες είναι οι αισθήσεις της ψυχής και του σώματος...
- Λες: Πολύ καιρό αγωνίστηκες...
- Ο Διάβολος στο μυαλό - Η πάλη με τους λογισμούς!!!
- Με τον σταυρό στο χέρι!
- «Με συγχωρείτε Άγιε Άγγελε. Μπορώ να περάσω;»
- Τι μας λέγει η Αγία Γραφή για τους αγγέλους.
- Γιατί φεύγει ο νους μου στην προσευχή;
- Λογισμοί αμαρτωλού
- Κάρφωμα και ξεκάρφωμα
- 2013 (1178)
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Η Αγία Γραφή πάντα μιλά για τους αγγέλους. Αυτά που μας λέει, τα εξήγησαν και τα ανέπτυξαν οι Πατέρες της Εκκλησίας κι εκείνη (Αγία Γραφή) τα πέρασε στους ύμνους και στις ευχές της. Έγιναν η διδασκαλίατης. Οι άγγελοι ανήκουν στον πνευματικό κόσμο, είναι δημιουργήματα του Θεού και ήρθαν στην ύπαρξη πριν από τον υλικό κόσμο. Είναι οι αγγελιαφόροι του Θεού. Γι' αυτό ονομάζονται άγγελοι και λειτουργοί του. Ως πνεύματα είναι ασώματοι και αεικίνητοι, όχι βέβαια και πανταχού παρόντες. Σε δύναμη και γνώση είναι ανώτεροι από τον άνθρωπο και κατώτεροι φυσικά από τον Θεό, που τους χάρισε τα υπερφυσικά προσόντα τους και την αθανασία τους.
Διαιρούνται σε εννιά τάξεις ή τάγματα, τα εξής: Σεραφείμ, Χερουβίμ,Θρόνοι, Κυριότητες, Δυνάμεις, Εξουσίες, Αρχές, Αρχάγγελοι, Άγγελοι. Οι τάξεις αυτές αναφέρονται στις ακολουθίες της Εκκλησίας καιιδιαίτερα σε κείνη της γιορτής τους (8 Νοεμβρίου). Ο αριθμός τους είναι«μυριάδες μυριάδων και χιλιάδες χιλιάδων», δηλαδή άπειρος. Τρεις από αυτούς είναι γνωστοί (από την Αγία Γραφή) με τα ονόματά τους: ο Μιχαήλ, ο Γαβριήλ και ο Ραφαήλ.
Ο αρχάγγελος Γαβριήλ. Τοιχογραφία στη μονή Δοχειαρίου, Άγιο Όρος, 16ος αι.
Το εν Χώναις θαύμα του αρχαγγέλου Μιχαήλ (ανάμνηση 6 Σεπτεμβρίου). Εικόνα στην Ιακωβάτειο βιβλιοθήκη, Κεφαλονιά, 16ος αι.
Από την Αγία Γραφή μαθαίνουμε και για το έργο των αγγέλων. Υμνούνακατάπαυστα το Θεό, εκτελούν με μεγάλη προθυμία το θέλημα και τις εντολές του και φροντίζουν για τους ανθρώπους. Για τη δοξολογία του Θεού από τους αγγέλους μας μιλούν παραστατικά ο προφήτης Ησαΐαςκαι ο ευαγγελιστής Ιωάννης. Και οι δυο τους παρουσιάζουν το θρόνο του Θεού κυκλωμένο από τους υμνητές αγγέλους (Ησ. 6, 1-4. Αποκ. 4, 8-7, 11) . Στη Θεία Λειτουργία λίγο πριν από τον καθαγιασμό (μεταβολή)των Τιμίων Δώρων σε Σώμα και Αίμα Χριστού ο ιερέας θα μας θυμίσειτον ύμνο των αγγέλων, που θα ψάλει ο λαός... «Άγιος , αγιος, αγιος, Κύριος Σαβαώθ (= των δυνάμεων), πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης σου...».
Ως διάκονοι του Θεού οι άγγελοι είναι παρόντες στη ζωή του Κυρίουκαι των αποστόλων. Όπως διαβεβαίωσε ο Χριστός, συμμετέχουν στηχαρά του ουρανού, όταν μετανοεί ο αμαρτωλός άνθρωπος καιμεταφέρουν στο Θεό τις προσευχές και τις αγαθοεργίες μας μεσιτεύοντας για μας. Ωραία περιγράφει ο Δαβίδ πως συμπαραστέκονται οι άγγελοι σ' αυτόν που ελπίζει στον Κύριο. Η μάστιγα των κακών δεν τον αγγίζει, λέει, «γιατί ο Θεός διατάζει τους αγγέλους του για χάρη σου να σε φυλάνε όπου κι αν πας. Θα σε σηκώσουν στα χέρια τους, για να μη σκοντάψει σε πέτρα το πόδι σου» (Ψαλμ. 90,11-12). Δίκαια λοιπόν η Εκκλησία μας έχει ιδιαίτερη ευχή στο φύλακα άγγελό μας και παρακαλεί τον Κύριο να μας δίνει «άγγελο ειρήνης, πιστό οδηγό, φύλακα των ψυχών και των σωμάτων ημών».
Πρέπει όλοι να γνωρίζουμε ότι στην Θεία Λειτουργία δεν είμαστε μόνοι μας. Είναι μαζί μας ο Κύριος, η Υπεραγία Θεοτόκος, οι Άγιοι. Είναι και οι άγγελοι και ψάλλουμε μαζί τους τον Τρισάγιο ύμνο. Ως άλλα Χερουβίμ,υποδεχόμαστε τον Βασιλέα του Σύμπαντος, τον οποίο αόρατα δορυφορούν (περιβάλλουν) οι αγγελικές δυνάμεις. Στην Θεία Λειτουργία, δηλαδή, κι εμείς οι πιστοί ψάλλουμε μαζί και συνυπηρετούμε τον Θεό λέγοντας .
«Οι τα Χερoυβίμ μυστικως εικονίζοντες και το ζωοποιώ Τριάδι τον τρισάγιον ύμνον προσάδοντες πασαν τήν βιοτικήν άποθώμεθα μέριμναν, ώς τόν Βασιλέα των όλων ύποδεξόμενοι, ταίς αγγελικαίς αοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν. Άλληλούϊα».
Και σε μετάφραση
Εμείς που εικονίζουμε μυστικά τα Χερουβίμ και ψάλλουμε στη ζωοποιό Τριάδα τον τρισάγιο ύμνο, ας αφήσουμε κάθε βιοτική φροντίδα, για να υποδεχτούμε το Βασιλέα των όλων, που αόρατα συνοδεύεται από τις αγγελικές τάξεις. Αλληλούια.
Έτσι, η Λειτουργία που τελείται στη γη, ενώνεται με την ακατάπαυστη Λειτουργία που γίνεται στους ουρανούς. Ένα μάλισταένα τμήμα της Θείας Λειτουργίας, εκείνο μετά την απαγγελία του Συμβόλου της Πίστεως, ονομάζεται Αναφορά, γιατί η θυσία αναφέρεται στο Θεό, στο υπερουράνιο θυσιαστήριο, και σ' αυτά που την ίδια ώρα γίνονται στον ουρανό . Έτσι ακούμε τον ιερέα να λέγει :
«Εύχαριστουμέν σοι και υπέρ της Λειτουργίας ταύτης, ην εκ των χειρών ήμων δέξασθαι κατηξίωσας, καίτοι σοι παρεστήκασι χιλιάδες αρχαγγέλων καί μυριάδες άγγέλων, τά Χερουβίμ καί τά Σεραφίμ, έξαπτέρυγα, πολυόμματα, μετάρσια, πτερωτά» . (Λειτουργία Ι.Χρυσοστόμου, Ευχή Αναφοράς)
Και σε μετάφραση
Σ' ευχαριστούμε και για τη λειτουργία αυτή, που καταδέχτηκες από τα χέρια μας (των ιερέων), αν και σου παραστέκovται χιλιάδες αρχάγγελοι και μυριάδες άγγελοι, τα Χερουβίμ και τα Σεραφείμ, εξαπτέρυγα, πολυόμματα, μετάρσια (μετεωριζόμενα), πτερωτά.
Αυτός είναι ο λόγος που στη βυζαντινή τέχνη εικονίζεται στη γύρω ζώνη κάτω από τον Παντοκράτορα του τρούλου η ουράνια Θεία Λειτουργία.
Την τελεί ο ίδιος ο Χριστός με αρχιερατική αμφίεση. Δεξιά και αριστερά τουβλέπουμε τους αγγέλους στην πομπή της Μεγάλης Εισόδουκρατώντας τα Τίμια Δώρα και ιερά σκεύη.
Ύστερα από αυτά, είναι φυσικό οι ορθόδοξοι πιστοί να τιμούν, νασέβονται και να αισθάνονται την παρουσία των αγγέλων. Υψώνουνπερικαλλείς ναούς προς τιμή τους (είναι οι ναοί των Ασωμάτων, των Αρχαγγέλων, των Ταξιαρχών), καθιέρωσαν γιορτές, ασπάζονται τις εικόνες τους με τις μορφές και τα θαύματά τους, παίρνουν το όνομά τους : Άγγελος, Αγγελική, Μιχαήλ, Γαβριήλ, Ραφαήλ, Ταξιάρχης. Ακόμη εύχονται να έχουν τον άγγελο φύλακα της ζωής τους καιπροπομπό στην αιώνια μακαριότητα.
Εκτός από τους φωτεινούς αγγέλους, υπάρχουν και οι σκοτεινοί, ταπονηρά πνεύματα. Σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας, ήταν αγαθοί, όπως και οι άλλοι άγγελοι. Εξέπεσαν όμως από τη δόξα και τη θέση που κατείχαν, γιατί υπερηφανεύτηκαν και θέλησαν να μοιάσουν με το Θεό. Αρχηγός τους είναι ο σατανάς (=κατήγορος) ή διάβολος (=διαβολέας, συκοφάντης). Ο σατανάς, όπως λέει η Αγία Γραφή, είναι από την αρχή ανθρωποκτόνος, γιατί από το φθόνο του για τον άνθρωπο, γευτήκαμε την πτώση και τη φθορά. Έργο του διαβόλου είναι (μέσα στα όρια που του επιτρέπει ο Θεός) να μας παγιδέψει στην αμαρτία. Ο πιστός όμως δεν έχει κανένα λόγο να αισθάνεται αδύναμος και ανασφαλής, γιατί έχειισχυρά πνευματικά όπλα για να αντιμετωπίζει το κακό και τους πειρασμούς του πονηρού. Η συμμετοχή του στα μυστήρια της Εκκλησίας και η προσευχή του τον ενώνουν με το Θεό, τονθωρακίζουν, ώστε νικηφόρα να πορεύεται στη ζωή του. Το διάβολοτον πολεμούμε νικηφόρα όχι όταν τον αγνοούμε, αλλ' όταν ξέρουμε τα τεχνάσματά του.
Ο Κύριος γι' αυτό έγινε άνθρωπος: «για να καταστρέψει τα έργα του διαβόλου». Εύστοχα ψάλλει η Εκκλησία μας: «Κύριε, όπλον κατά του Διαβόλου τόν Σταυρόν σου ήμίν δέδωκας φρίττει γάρ καί τρέμει μή φέρων καθοράν αυτού τήν δύναμιν..,» (Από τους Αίνους του πλ. δ' ήχου).
«Παρακαλούμε για τον άγγελο φύλακα, όχι για να μας δοθεί τότε, γιατί έχει δοθεί σε όλους τους πιστούς από την αρχή άγγελος, αλλά για να είν!1Ι άγρυπνος, να κάνει το έργο του και να μας οδηγεί στον ίσιο δρόμο καινα μας φρουρεί..,» (Νικολάου Καβάσιλα, Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας, 10, ΕΠΕ «Φιλοκαλία» 22, 178).
Από την Αγία Γραφή μαθαίνουμε και για το έργο των αγγέλων. Υμνούνακατάπαυστα το Θεό, εκτελούν με μεγάλη προθυμία το θέλημα και τις εντολές του και φροντίζουν για τους ανθρώπους. Για τη δοξολογία του Θεού από τους αγγέλους μας μιλούν παραστατικά ο προφήτης Ησαΐαςκαι ο ευαγγελιστής Ιωάννης. Και οι δυο τους παρουσιάζουν το θρόνο του Θεού κυκλωμένο από τους υμνητές αγγέλους (Ησ. 6, 1-4. Αποκ. 4, 8-7, 11) . Στη Θεία Λειτουργία λίγο πριν από τον καθαγιασμό (μεταβολή)των Τιμίων Δώρων σε Σώμα και Αίμα Χριστού ο ιερέας θα μας θυμίσειτον ύμνο των αγγέλων, που θα ψάλει ο λαός... «Άγιος , αγιος, αγιος, Κύριος Σαβαώθ (= των δυνάμεων), πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης σου...».
Ως διάκονοι του Θεού οι άγγελοι είναι παρόντες στη ζωή του Κυρίουκαι των αποστόλων. Όπως διαβεβαίωσε ο Χριστός, συμμετέχουν στηχαρά του ουρανού, όταν μετανοεί ο αμαρτωλός άνθρωπος καιμεταφέρουν στο Θεό τις προσευχές και τις αγαθοεργίες μας μεσιτεύοντας για μας. Ωραία περιγράφει ο Δαβίδ πως συμπαραστέκονται οι άγγελοι σ' αυτόν που ελπίζει στον Κύριο. Η μάστιγα των κακών δεν τον αγγίζει, λέει, «γιατί ο Θεός διατάζει τους αγγέλους του για χάρη σου να σε φυλάνε όπου κι αν πας. Θα σε σηκώσουν στα χέρια τους, για να μη σκοντάψει σε πέτρα το πόδι σου» (Ψαλμ. 90,11-12). Δίκαια λοιπόν η Εκκλησία μας έχει ιδιαίτερη ευχή στο φύλακα άγγελό μας και παρακαλεί τον Κύριο να μας δίνει «άγγελο ειρήνης, πιστό οδηγό, φύλακα των ψυχών και των σωμάτων ημών».
Οι άγγελοι στη Θεία Λειτουργία
Η σύναξη των ασωμάτων. Τοιχογραφία στη μονή Δοχειαρίoυ, Άγιο Όρος, 16ος αι.
Και σε μετάφραση
Εμείς που εικονίζουμε μυστικά τα Χερουβίμ και ψάλλουμε στη ζωοποιό Τριάδα τον τρισάγιο ύμνο, ας αφήσουμε κάθε βιοτική φροντίδα, για να υποδεχτούμε το Βασιλέα των όλων, που αόρατα συνοδεύεται από τις αγγελικές τάξεις. Αλληλούια.
Έτσι, η Λειτουργία που τελείται στη γη, ενώνεται με την ακατάπαυστη Λειτουργία που γίνεται στους ουρανούς. Ένα μάλισταένα τμήμα της Θείας Λειτουργίας, εκείνο μετά την απαγγελία του Συμβόλου της Πίστεως, ονομάζεται Αναφορά, γιατί η θυσία αναφέρεται στο Θεό, στο υπερουράνιο θυσιαστήριο, και σ' αυτά που την ίδια ώρα γίνονται στον ουρανό . Έτσι ακούμε τον ιερέα να λέγει :
«Εύχαριστουμέν σοι και υπέρ της Λειτουργίας ταύτης, ην εκ των χειρών ήμων δέξασθαι κατηξίωσας, καίτοι σοι παρεστήκασι χιλιάδες αρχαγγέλων καί μυριάδες άγγέλων, τά Χερουβίμ καί τά Σεραφίμ, έξαπτέρυγα, πολυόμματα, μετάρσια, πτερωτά» . (Λειτουργία Ι.Χρυσοστόμου, Ευχή Αναφοράς)
Και σε μετάφραση
Σ' ευχαριστούμε και για τη λειτουργία αυτή, που καταδέχτηκες από τα χέρια μας (των ιερέων), αν και σου παραστέκovται χιλιάδες αρχάγγελοι και μυριάδες άγγελοι, τα Χερουβίμ και τα Σεραφείμ, εξαπτέρυγα, πολυόμματα, μετάρσια (μετεωριζόμενα), πτερωτά.
Αυτός είναι ο λόγος που στη βυζαντινή τέχνη εικονίζεται στη γύρω ζώνη κάτω από τον Παντοκράτορα του τρούλου η ουράνια Θεία Λειτουργία.
Ύστερα από αυτά, είναι φυσικό οι ορθόδοξοι πιστοί να τιμούν, νασέβονται και να αισθάνονται την παρουσία των αγγέλων. Υψώνουνπερικαλλείς ναούς προς τιμή τους (είναι οι ναοί των Ασωμάτων, των Αρχαγγέλων, των Ταξιαρχών), καθιέρωσαν γιορτές, ασπάζονται τις εικόνες τους με τις μορφές και τα θαύματά τους, παίρνουν το όνομά τους : Άγγελος, Αγγελική, Μιχαήλ, Γαβριήλ, Ραφαήλ, Ταξιάρχης. Ακόμη εύχονται να έχουν τον άγγελο φύλακα της ζωής τους καιπροπομπό στην αιώνια μακαριότητα.
Τα πονηρά πνεύματα
Ο Κύριος γι' αυτό έγινε άνθρωπος: «για να καταστρέψει τα έργα του διαβόλου». Εύστοχα ψάλλει η Εκκλησία μας: «Κύριε, όπλον κατά του Διαβόλου τόν Σταυρόν σου ήμίν δέδωκας φρίττει γάρ καί τρέμει μή φέρων καθοράν αυτού τήν δύναμιν..,» (Από τους Αίνους του πλ. δ' ήχου).
«Παρακαλούμε για τον άγγελο φύλακα, όχι για να μας δοθεί τότε, γιατί έχει δοθεί σε όλους τους πιστούς από την αρχή άγγελος, αλλά για να είν!1Ι άγρυπνος, να κάνει το έργο του και να μας οδηγεί στον ίσιο δρόμο καινα μας φρουρεί..,» (Νικολάου Καβάσιλα, Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας, 10, ΕΠΕ «Φιλοκαλία» 22, 178).
ΕτικέτεςΑΓΓΕΛΟΙ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου