ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΜΟΥ

ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ

ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ

ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME

Εγγραφείτε

Εγγραφείτε και λάβετε τα νέα μας θέματα στο e-mail σας..




facebook twitter gplus rss

Κατεβάστε την Android εφαρμογή μας για να περιηγηθείτε εύκολα και γρήγορα στο ιστολόγιο μας.


Κάθε μέρα το πρωί ...

... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;

ΝΕΑΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ

ΑΙΤΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ

ΑΙΤΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ
ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

H ΠΙΣΤΗ

H ΠΙΣΤΗ
Στην εποχή μας, δυστυχώς η λογική κλόνισε την πίστη και γέμισε τις ψυχές με αμφιβολίες. Έτσι, επόμενο είναι να στερούμαστε τα θαύματα, γιατί το θαύμα ζείται και δεν εξηγείται" Γέρων Παϊσιος

ΑΦΕΣΙΝ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
ΕΠΙΚΑΛΟΥ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΙΝΑ ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ ΟΦΘΑΛΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΙΔΗΣ ΤΗΝ ΩΦΕΛΕΙΑΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΘΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΝΟΟΥΜΕΝΗΣ.

ΟΛΗ Η ΛΙΣΤΑ

ΟΛΗ Η ΛΙΣΤΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

greek-sites.gr - Κατάλογος Ελληνικών Ιστοσελίδων

Δωρεά Οργάνων

Δωρεά Οργάνων
ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Flag Counter

Η βοήθεια της Εκκλησίας

Κάνε κλικ στην εικόνα να δεις που μπορείς να απευθυνθείς για βοήθεια...

Blog Archive

ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλόν.

ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ

ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ
]]> . . .
Από το Blogger.

ΟΛΑ FREE

ΟΛΑ FREE
ΜΑΘΕΤΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ

TRANSLATE


English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Τό αἴτημα γιά τήν άλλαγή τῆς γλώσσας τῶν λειτουργικῶν κειμένων μέ βρίσκει ριζικά ἀντίθετο. Πολλοί ἔγραψαν σχετικά καί ἐξέφρασαν οὐσιαστικά ἐπιχειρήματα κατά τῶν καινοτομιῶν πού ἄκριτα ζητοῦνται ἀπό ὁρισμένους. Θά ἤθελα νά μείνω λίγο περισσότερο στό ἐπιχείρημα τῶν «καινοτόμων» ὅτι δῆθεν θά φέρουμε τούς νέους στήν Ἐκκλησία ἄν χρησιμοποιηθεῖ ἐπισήμως ἡ ἁπλή νεοελληνική στή Θεία Λειτουργία καί γενικά στίς Ἀκολουθίες καί στήν ὑμνογραφία.
Πρῶτον. Θυμίζω ὅτι ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος πειραματίσθηκε ἐπί ἔνα ἔτος στό θέμα αὐτό. Δηλαδή ἐπί ἕνα χρόνο ὁ Ἀπόστολος καί τό Εὐαγγέλιο διαβάζονταν στούς Ναούς τῆς Ἱ. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν καί στό πρωτότυπο καί στή νεοελληνική ἀπόδοση ἀπό τό Ἐκλογάδιον. Ὁ ἴδιος διεπίστωσε ὅτι δέν ὑπῆρξε αὐξημένη προσέλευση τῶν νέων ἀγοριῶν καί κοριτσιῶν καί τελικά κατήργησε τόν πειραματισμό. Ἄλλα εἶναι τά ἐμπόδια γιά τή μειωμένη προσέλευση νέων καί ὄχι ἡ γλῶσσα.
Δεύτερον. Ὁ νέος καί ἡ νέα θέλουν πρωτίστως ζεστασιά ψυχῆς, ἐνδιαφέρον, ἀγάπη. Ἄν ὁ ἐφημέριος, ὁ πνευματικός, ὁ κάθε κληρικός ἤ καί ὁ κατηχητής τούς προσεγγίσουν μέ εἰλικρίνεια τότε θά ξεπερασθοῦν τά ὁποιαδήποτε γλωσσικά προβλήματα. Σέ ἐνορίες πού ἔχω δεῖ στήν Ἑλλάδα καί στήν Κύπρο, ὅταν ὑπάρχουν κληρικοί μέ ἀγάπη γιά τή νεότητα ἐκεῖ γεμίζουν οἱ ναοί ἀπό ἐφήβους καί κορίτσια ἀκόμη καί στίς ἀγρυπνίες. Ἡ παραδοσιακή γλῶσσα καί ἡ βυζαντινή Ὑμνογραφία ἕλκουν τούς νέους μας ἄν κάποιος εἶναι κοντά τους καί τούς βοηθεῖ νά καταλάβουν. Τά παιδιά πού ἀπό μικρά ἐκκλησιάζονται καί κυρίως ἐκεῖνα πού πηγαίνουν κοντά στούς ψάλτες καί μαθητεύουν δέν ἔχουν κανένα πρόβλημα γλωσσικῆς κατανοήσεως. Ἀντιθέτως τά παιδιά πού μεγαλώνουν μακρυά από τόν Ναό θά ἔχουν μονίμως πρόβλημα κατανοήσεως ἔστω κι αν «μεταφρασθοῦν» τά λειτουργικα΄κείμενα.
Τρίτον. Πιστεύω ὅτι τό πρόβλημα γιά τούς νέους εἶναι κυρίως ἡ ἐλλιπής κατήχησή τους στά δόγματα καί στις ἀλήθειες τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως. Κι ἄν ἀκόμη ἀποδώσουμε «τά Σά ἐκ τῶν Σῶν» καί ποῦμε «τά δικά Σου ἀπό τά δικά Σου» τί θά καταλάβει ὁ ἀκατήχητος; Ποιά δικά Σου; Σέ ποιόν ἀναφερόμαστε καί γιατί; Ὁμοίως ἄν ἀκούσει ὁ νέος τή φράση «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ πατέρα» ἀντί «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ πατρός» ποιά ἡ διαφορά; Τό πρόβλημά του παραμένει εἴτε ἀκούσει τήν παραδοσιακή ἑλληνική τοῦ Ἰω. Χρυσοστόμου καί τοῦ Μ. Βασιλείου εἴτε ἀκούσει τή σύγχρονη ἑλληνική. Τό τί ἐννοῦμε «Βασιλεία τοῦ Θεοῦ» εἶναι τό ζητούμενο καί τά τυχόν κενά κατανοήσεως δέν ὀφείλονται στή γλωσσική μορφή, ἀλλά στήν κατήχηση πού γίνεται πλημμελῶς ἤ δέν γίνεται διόλου στό Ναό, στό σπίτι καί στό Σχολεῖο.
Τέταρτον. Ἡ γλωσσική πενία πολλῶν νέων ἔχει φθάσει σέ τέτοιο βαθμό πού ἀκόμη καί μία δόκιμη νεοελληνική (εὐπρεπῆ καί ὄχι ἀκραία) δέν τήν καταλαβαίνουν πλήρως. Ἄρα διαρκῶς θά ὑπάρχει τό αἴτημα καί νέας «μεταφράσεως» στό ὄνομα τῆς καλύτερης κατανοήσεως. Θά προκληθεῖ σύγχυση καί ἀνταγωνισμός μεταξύ διαφόρων νεοελληνικῶν ἀποδόσεων τῶν Λειτουργικῶν κειμένων, οἱ ὁποῖες θά διαφημίζονται, ἄλλη μέν ὡς πιὀ συντηρητική, ἄλλη ὡς πιό προοδευτική κ.λπ. Ὅμως ἡ Ἐκκλησία πρέπει νά λειτουργεῖ παιδευτικά καί μορφωτικ. Δέν θά ὑποβιβάσουμε τήν ἱερότητα τῆς Θείας Λειτουργίας στό ὄνομα τοῦ λαϊκισμοῦ καί τῆς δῆθεν προσεγγίσεως τῶν νέων. Ἀλλά θά προσπαθήσουμε νά ἀναβιβάσουμε τό γλωσσικό ἐπίπεδο τῶν παιδιῶν μας μέσῳ καί τῆς Θείας Λειτουργίας, ἀλλά καί μέ ἄλλους τρόπους. Παραμένει πάντα ἡ θεμελιώδης ἀρχή ὅτι ἡ συμμετοχή στή λατρευτική ζωή εἶναι γιά τόν Ὀρθόδοξο Χριστιανό μία βιωματική καί ὄχι ὀρθολογιστική προσέγγιση.
Πέμπτον. Γράφουν κάποιοι ὅτι ὁ Κύριλλος καί ὁ Μεθόδιος βοήθησαν τούς σλαβικούς λαούς νά ἀποκτήσουν λειτουργικά κείμενα στή γλῶσσα τους, διότι δέν καταλάβαιναν τά ἑλληνικά. Σύμφωνοι, ἀλλά γιά τούς Σλάβους πράγματι ἡ βυζαντινή ἑλληνική ἦταν ξένη γλῶσσα. Ἐνῶ γιά τό ἑλληνόπουλα ἡ λειτουργική καί ὑμνογραφική μας γλῶσσα ΔΕΝ εἶναι ξένη γλῶσσα. Εἶναι ἁπλῶς μία παλαιότερη μορφή τῆς δικῆς τους γλώσσας. Πῶς γίνεται ὅλα τά νέα παιδιά μας, ἀγόρια καί κορίτσια, νά μαθαίνουν ἄριστα μία καί δύο ξένες γλῶσσες καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά νά τά θεωρουμε ἀνίκανα νά μάθουν τίς ἑλληνικότατες 100-200 λέξεις πού πιθανόν νά τούς δυσκολεύουν μέσα στά ἐκκλησιαστικά κείμενα; Ἄλλωστε ὅσοι τελείωναν μέχρι τό 1980 τό Ἑξατάξιο Γυμνάσιο εἶχαν διδαχθεῖ ἐπί 6 χρόνια Ἀρχαῖα Ἑλληνικά σέ ἐπίπεδο ἱκανοποιητικό ὥστε νά κατανοοῦν τήν Καινή Διαθήκη στό πρωτότυπο. Κάι ἐν πάσῃ περιπτώσει ἄν τό σημερινό σχολεῖο ἀφήνει γλωσσικά κενά ἄς βελτιώσουμε τήν ἑλληνομάθεια στό σχολεῖο. Ὅχι νά μεταφέρουμε τό πρόβλημα μέσα στήν Ἐκκλησία!
Ἄς παύσουν, λοιπόν, οἱ ὀπαδοί τῶν δῆθεν καινοτομιῶν νά προφασίζονται προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις. Ἄς μήν χρησιμοποιοῦν τούς νέους μας ὡς πρόσχημα διαλύσεως τῆς Ὀρθοδόξου Λειτουργικῆς Παραδόσεως. Ἡ Ἐκκλησία σέ πολύ πιό δύσκολα χρόνια λειτούγησε ὡς σχολεῖο γιά τά παιδιά τῶν ὑποδούλων. Ἔτσι καί σήμερα πρέπει νά κρατήσει τόν παραδεδομένο γλωσσικό τύπο τῆς λατρευτικῆς ζωῆς γιά νά καταστεῖ σχολεῖο Πίστεως, ἤθους καί γλώσσας γιά μικρούς καί μεγάλους. Ἡ σημερινή ὑποδούλωση τοῦ Γένους στήν ὑλιστική παγκοσμιοποίηση, στόν εὐδαιμονισμό, στήν Πανθρησκεία καί στόν ἐθνομηδενισμό εἶναι μία ἄλλη μορφή δουλείας πού δέν ἀπειλεῖ τό σῶμα, άλλά τό πνεῦμα καί τήν ψυχή μας. Ἐμμένοντες στά πάτρια θά ἀντισταθοῦμε καί θά νικήσουμε. Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός τόνιζε ὅτι «Ψυχή καί Χριστός σᾶς χρειάζονται»! Καί προσέθετε: «Νά ἔχετε στό χωριό σας σχολεῖον ἑλληνικόν, διότι καί ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι εἰς τήν ἑλληνικήν»!
Κ.Χ. ΣΕΠΤ. 2010
Κωνσταντῖνος Χολέβας
Πολιτικός Ἐπιστήμων
http://www.antibaro.gr/node/2045

0 σχόλια:

ΘΕΟΤΟΚΟΣ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΜΟΥ

FACEBOOK


Π. ΠΑΙΣΙΟΣ

Άγιος Παναγής Μπασιάς

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ - ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ

TΡΙΩΔΙΟΝ

TΡΙΩΔΙΟΝ
Περιχαρῶς δεξώμεθα πιστοί, τὸ θεόπνευστον διάγγελμα τῆς Νηστείας, ὡς πρῴην οἱ Νινευῖται, καὶ αὖθις πόρναι καὶ τελῶναι, τὸ τῆς μετανοίας κήρυγμα, παρὰ τοῦ Ἰωάννου, δι' ἐγκρατείας ἑτοιμασθῶμεν πρὸς μετουσίαν, τῆς ἐν τῇ Σιὼν δεσποτικῆς ἱερουργίας, διὰ δακρύων προκαθαρθῶμεν τοῦ ἐν αὐτῇ θείου Νιπτῆρος, προσευξώμεθα ἰδεῖν τὴν τοῦ τυπικοῦ ἐνταῦθα, Πάσχα τελείωσιν, καὶ τοῦ ἀληθινοῦ ἀνάδειξιν, παρασκευασθῶμεν εἰς προσκύνησιν τοῦ Σταυροῦ, καὶ τῆς Ἐγέρσεως Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, βοῶντες πρὸς αὐτόν· Μὴ καταισχύνῃς ἡμᾶς, ἀπὸ τῆς προσδοκίας ἡμῶν φιλάνθρωπε!

ΑΚΟΥΣΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ

Recommended Post Slide Out For Blogger

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ

ΦΙΛΙΚΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ

Έκτρωση :

Έκτρωση :
ψυχοσωματικές επιπτώσεις (video)

ΑΓΓΕΛΟΙ

ΤΥΠΙΚΟΝ ΤΗ Μ. Χ. Ε

Οι Περιπέτειες ενός προσκυνητού

Οι Περιπέτειες ενός προσκυνητού
(Περιεχόμενα)

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΑ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ  ΚΕΙΜΕΝΑ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Το banner μας

ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΑΥΤO

ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟ

ΘΑ ΜΠΕΙ ΤΟ ΣΗΜΑ ΜΟΥ
ΣΤΟ BLOG ΣΑΣ

Eν κατακλείδι, παρακαλώ με ταπείνωση, Πατέρες και αδελφοί, να βοηθήσετε και εμένα τον αμαρτωλό και αδιάφορο για την σωτηρία μου, με την προσευχή σας…και έτσι να ξυπνήσω απο την αναισθησία μου και να καλώ το όνομα του Κυρίου μας για βοήθειά μου. Αμήν. (Ιερομ. Κλεόπας Ηλίε, Ρουμάνος)......

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

ΤΥΠΙΚΟΝ

ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΕ ΚΟΜΠΟΣΧΟΙΝΙ

ΠΡΟΣΕΥΧΗΤΑΡΙ

ΠΡΟΣΕΥΧΗΤΑΡΙ
ΤΟΥ ΑΓ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ