ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
- 2014 (25)
-
2013
(1178)
- Δεκεμβρίου(6)
- Νοεμβρίου(12)
- Σεπτεμβρίου(18)
- Ιουνίου(16)
- Μαΐου(192)
- Απριλίου(145)
- Μαρτίου(173)
-
Φεβρουαρίου(211)
- Περί των δύο σπουδαιότερων εντολών του Χριστού και...
- Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΙΣ ΤΗΣ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΧΑ...
- Λάμπρος Κ. Σκόντζος, Το κάλλος του σώματος και η ω...
- Πρωτοπρ. Διονύσιος Τάτσης, Φιλόδοξοι και φιλοχρήμα...
- William Μarrior Branham Ο ΨΕΥΔΟΠΡΟΦΗΤΗΣ ΚΑΙ ΨΕΥΔΟΘ...
- «ΣΚΟΠΙΑ» : Από μετοχική, εκπρόσωπος του Κυρίου στη γή
- Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας, αναφορ...
- Βομβαρδίζεται το κάστρο της οικογένειας
- ΠΑΧΥΛΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
- Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ
- Η Υποκρισία . 'Οταν το “φαίνεσθαι” γίνεται σημαντι...
- Χριστιανισμός καί καρναβάλι
- ΚΑΡΝΑΒΑΛΟΣ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ Ή ΠΡΟΣΩΠΟ;
- Που είναι αφιερωμένη η κάθε ημέρα της εβδομάδας;
- Με τη συμβίωση των αγίων
- Επιτρέπεται οι Λαϊκοί να αναμειγνύονται στα θέματα...
- Ποιά είναι τα Ψυχοσάββατα;
- Τι είναι ο όρθρος; Ποιά είναι τα μέρη του όρθρου σ...
- Ευχή Δια την Απαλλαγήν από τον Θυμό
- Βοήθησε και συ στην ανέγερση του Ιερού Ναού του Αγ...
- Πάτερ Ελπίδιος : Το 2013 έτος πολέμου
- Τριώδιο -Πεντηκόσταριο (e-book)
- Τα λειτουργικά Σκεύη
- Περί των επτά προσευχών του ημερονυκτίου
- Τα άμφια της Αγίας Τραπέζης
- Τι ονομάζουμε Τριώδιο και τι είναι αυτό το Λειτουρ...
- Περίοδος του Τριωδίου
- Το Τριωδιο βιβλιο προσευχης
- Μακριά από τα καρναβαλικά δρώμενα!
- Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: Βιβλίο πρώτο - Είναι με...
- Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: Βιβλίο πρώτο - Οικοδόμη...
- Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: Βιβλίο Πρώτο - Η σωτηρί...
- Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: Βιβλίο πρώτο - Ο λόγος ...
- Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: Βιβλίο πρώτο - Ο Θεός τ...
- Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: Βιβλίο πρώτο - Γενικές ...
- Ο ΕΧΩΝ ΩΤΑ ΑΚΟΥΕΙΝ ΑΚΟΥΕΤΩ
- ΑΝΟΡΘΩΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΟΣ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
- Η θέση των γυναικών στον χριστιανισμό
- Οι Αρμοδιότητες της γυναίκας
- Μπορεί να κοινωνήσει μια γυναίκα η οποία βρίσκεται...
- Βιβλίο Επισκεπτών
- Αρχιμ. Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης: “Χαρά, Λύπης όλε...
- Εισιτήριο υγείας για 200.000 ανασφάλιστους πολίτες
- Γι' αυτό τα βρόντηξε ο Βενέδικτος
- Νέος Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής ο Αρχιμ....
- ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
- Η ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
- Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙ...
- ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΩΡΕΑ ΟΡΓΑΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΝ...
- Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΜΕ ΠΑΓΙΔΕΨΕ ΜΕ ΤΑ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΑ
- ΟΙ ΠΕΙΡΑΣΜΟΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
- ΒΟΗΘΗΣΕ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΟΥ Α...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΠΡΑΞΕΙΣ ΑΠΟΣΤ. [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO B...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΔ] [AUDIO ...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΔ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΨΑΛΜΟΙ [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΜΑΛΑΧΙΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BI...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΖΑΧΑΡΙΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BI...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΑΓΓΑΙΟΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΣΟΦΟΝΙΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BI...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΑΒΒΑΚΟΥΜ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BI...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΜΙΧΑΙΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΑΒΔΙΟΥ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΑΜΩΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΙΩΗΛ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΩΣΗΕ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΙΩΝΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΝΑΟΥΜ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΔΑΝΙΗΛ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΙΕΖΕΚΙΗΛ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BI...
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΘΡΗΝΟΙ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ] [AUDIO BIBLE]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΗΣΑΙΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΜΙΑ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΒΑΡΟΥΧ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΣΟΦΙΑ ΣΕΙΡΑΧ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΣΟΦΙΑ ΣΟΛΟΜΩΝΤΑ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΙΟΥΔΙΘ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΤΩΒΙΤ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Α' ΕΣΔΡΑ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Γ' ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Β' ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Α' ΜΑΚΚΑΒΑΙΩΝ [ΠΔ] [ΔΕΥΤΕΡΟΚΑΝΟΝΙΚΟ]
- ΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΙΩΒ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΕΣΘΗΡ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΝΕΕΜΙΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΕΣΔΡΑΣ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Β' ΧΡΟΝΙΚΩΝ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Α' ΧΡΟΝΙΚΩΝ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Β' ΒΑΣΙΛΕΩΝ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Α' ΒΑΣΙΛΕΩΝ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Β' ΣΑΜΟΥΗΛ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - Α' ΣΑΜΟΥΗΛ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΡΟΥΘ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ - ΚΡΙΤΑΙ [ΠΔ] [ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ]
- Ιανουαρίου(405)
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Από τους αρχαίους Ανθρωπομορφίτας εις τους Μάρτυρας του ΙεχωβάΤου Πρωτ. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Λέκτωρος Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.
Αποτελεί συχνό φαινόμενο μέσα στην ιστορία αρχαίες κακοδοξίες να επανεμφανίζονται αργότερα σε διαφορετικούς χώρους και με διαφορετική αφορμή. Στις αρχαίες αιρέσεις ανήκουν και οι λεγόμενοι Ανθρωπομορφίτες.
Ήταν αιρετικοί, λαϊκοί και μοναχοί, που παρερμηνεύουν τις λεγόμενες ανθρωποπαθείς εκφράσεις της Αγίας Γραφής και ιδιαιτέρως την έννοια του «κατ’ εικόνα» των ανθρωπολογικών διηγήσεων της Γενέσεως, είχαν μια πολύ παχυλή αντίληψη περί Θεού1, καθώς πίστευαν ότι «ανθρωποειδές, ήγουν ανθρωπόμορφόν εστι το Θείον»2. Επρόκειτο για μία αιρετική διδασκαλία, την οποία αναίρεσε συστηματικά και με εξαιρετική σαφήνεια μία κορυφαία εκκλησιαστική προσωπικότητα, ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας3.
Υπόβαθρο αυτής της θεολογικής κακοδοξίας, αποτελεί το γεγονός, το οποίο επισημαίνουν οι άγιοι πατέρες της Εκκλησίας, ότι με τον ανθρωπομορφισμό = (ανθρωπόμορφόν εστι το Θείον) υπάρχει σύγχυση κτιστού και ακτίστου, παραγνωρίζεται ότι η θεία φύση είναι άκτιστη, απλή, ασύνθετη, ασχημάτιστη, ανείδεη και επιπλέον παραγνωρίζουν κάτι εξίσου σημαντικό για την παρουσία των ανθρωπομορφικών εκφράσεων στην Αγία Γραφή.
Οι οπαδοί του ανθρωπομορφισμού, με το να εκλαμβάνουν κατά γράμμα αυτές τις εκφράσεις, δεν αντιλαμβάνονται ότι οι ιερείς συγγραφείς χρησιμοποιούσαν τέτοιου είδους εκφράσεις με συμβολικό τρόπο και με αναφορά σ’ ένα υψηλότερο νόημα, χρησιμοποιώντας από το δικό μας κόσμο εικόνες, τύπους και σύμβολα, για να νοήσουμε ή να αναφερθούμε στις θείες και άκτιστες ενέργειες της θεότητος4.
Και αυτό συμβαίνει, γιατί, όπως επεξηγεί ο άγιος Κύριλλος: «Ου γαρ ετέρως ην ημάς δύνασθαι νοείν τα περί Θεού. Αιτία τοίνυν και πρόφασις αληθής του σωματικώς περί Θεού τους προς ημάς λόγους ποιείσθαι την θεόπνευστον Γραφήν, και νου και γλώττης εν ημίν η πτωχεία. Άρρητα γαρ παντελώς τα περί αυτού· και ουκ ην συνιέναι των αναγκαίων δύνασθαι τους εν απτοίς και παχέσι όντας σώμασιν, ει μη εν τάξει παραδειγμάτων τα εαυτών δεχόμενοι»5.
Ο ανθρωπομορφισμός όμως είναι και σήμερα υπαρκτός σε διάφορες αιρετικές κινήσεις. Μία τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν και οι περί Θεού αντιλήψεις των λεγομένων Μαρτύρων του Ιεχωβά. Είναι γνωστή η φανατική πολεμική τους για το μυστήριο της Αγίας Τριάδος, είναι, επίσης, γνωστή η αντιγραφική διδασκαλία τους περί του δήθεν μοναδικού ονόματος του Θεού. Οι περί Θεού όμως κακοδοξίες τους περιλαμβάνουν και μία παχυλή ανθρωπομορφική αντίληψη περί Θεού.
Σύμφωνα με την εταιρεία Σκοπιά ο Ιεχωβάς Θεός «είναι πρόσωπο με πνευματικό σώμα», που μένει σε ορισμένο τόπο και αυτός είναι ο ουρανός6. Πώς αποδεικνύεται ότι ο Θεός έχει σώμα πνευματικό; Απαντά η εταιρεία Σκοπιά: «Όπως καταλαβαίνουμε εκεί, που υπάρχει νοημοσύνη, υπάρχει και διάνοια. Και ξέρουμε ότι εκεί, που υπάρχει διάνοια, υπάρχει εγκέφαλος σ’ ένα σώμα συγκεκριμένου σχήματος. Γι’ αυτό, λοιπόν, η μεγάλη διάνοια, που είναι υπεύθυνη για όλη τη δημιουργία ανήκει στη μεγάλη προσωπικότητα, τον Παντοδύναμο Θεό. Αν και δεν έχει υλικό σώμα, έχει πνευματικό. Ένα πνευματικό πρόσωπο έχει σώμα; Ναι, γιατί η Βίβλος λέει! "Είναι σώμα ζωϊκόν, και είναι σώμα πνευματικόν" Α. Κορινθίους ιε’, 44»7.
Είναι αυτονόητο, ότι τέτοιες χονδροειδείς αντιλήψεις περί Θεού δεν αντέχουν σε σοβαρή κριτική και βάσανο. Αποδεικνύουν όμως τι είδους "πνευματική" τροφή παρέχει, ο κατά δήλωσή τους, μοναδικός αγωγός της αλήθειας του Ιεχωβά σε όσους παγιδεύτηκαν στα δίχτυα της αίρεσης.
Θα ολοκληρώσουμε την σύντομη αναφορά μας στο θέμα μας με τη διαχρονικής αξίας επισήμανση του αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας, σχετικά με την οποιαδήποτε κυριολεκτική ανθρωπομορφική κατανόηση του μυστηρίου του Θεού: «εστίν ασύνετον παντελώς, και τοις της εσχάτης δυσσεβείας εγκλήμασιν υπενεγκείν δυνάμενον τους ούτως ελομένους φρονείν»8.
Σημειώσεις:
1. Βλ. Λήμμα, Anthropomorphismus, στο H.F. von Campenhausen - A. Bertholet, Wörterbuch der Religionen, 1952, σ. 29.
2. Βλ. Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας, Κατά Ανθρωπομορφιτών, PG 76, 1068 A.
3. Βλ. Χρυσόστομου Σταμούλη, Κυρίλλου Αλεξανδρείας κατά Ανθρωπομορφιτών, (Αλεξανδρινοί Συγγραφείς 1), Θεσσαλονίκη 1993.
4. Βλ. Ι. Δαμασκηνού, Έκδοσις Ακριβής Ορθοδόξου Πίστεως, Α, 11. PG 94, 841.
5. Βλ. Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας, όπ.π., PG 76, 1077D - 1080A.
6. Βλ. Μπορείτε να ζείτε για πάντα στον Παράδεισο στη Γη, έκδ. Μ.τ.Ι, 1982, σσ. 36-37.
7. Βλ. Μπορείτε να ζείτε για πάντα στον Παράδεισο στη Γη, όπ.π., σ. 36. Επιπλέον μαρτυρίες με τις ίδιες θέσεις από έντυπα της εταιρείας «Σκοπιά», βλ. Άννας Μπουρδάκου, "Μάρτυρες του Ιεχωβά". Από το Α στο Ω, Αθήνα 2008, σσ. 189-190.
8. Βλ. Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας, Κατά Ανθρωπομορφιτών, PG 76, 1068 A.
Αποτελεί συχνό φαινόμενο μέσα στην ιστορία αρχαίες κακοδοξίες να επανεμφανίζονται αργότερα σε διαφορετικούς χώρους και με διαφορετική αφορμή. Στις αρχαίες αιρέσεις ανήκουν και οι λεγόμενοι Ανθρωπομορφίτες.
Ήταν αιρετικοί, λαϊκοί και μοναχοί, που παρερμηνεύουν τις λεγόμενες ανθρωποπαθείς εκφράσεις της Αγίας Γραφής και ιδιαιτέρως την έννοια του «κατ’ εικόνα» των ανθρωπολογικών διηγήσεων της Γενέσεως, είχαν μια πολύ παχυλή αντίληψη περί Θεού1, καθώς πίστευαν ότι «ανθρωποειδές, ήγουν ανθρωπόμορφόν εστι το Θείον»2. Επρόκειτο για μία αιρετική διδασκαλία, την οποία αναίρεσε συστηματικά και με εξαιρετική σαφήνεια μία κορυφαία εκκλησιαστική προσωπικότητα, ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας3.
Υπόβαθρο αυτής της θεολογικής κακοδοξίας, αποτελεί το γεγονός, το οποίο επισημαίνουν οι άγιοι πατέρες της Εκκλησίας, ότι με τον ανθρωπομορφισμό = (ανθρωπόμορφόν εστι το Θείον) υπάρχει σύγχυση κτιστού και ακτίστου, παραγνωρίζεται ότι η θεία φύση είναι άκτιστη, απλή, ασύνθετη, ασχημάτιστη, ανείδεη και επιπλέον παραγνωρίζουν κάτι εξίσου σημαντικό για την παρουσία των ανθρωπομορφικών εκφράσεων στην Αγία Γραφή.
Οι οπαδοί του ανθρωπομορφισμού, με το να εκλαμβάνουν κατά γράμμα αυτές τις εκφράσεις, δεν αντιλαμβάνονται ότι οι ιερείς συγγραφείς χρησιμοποιούσαν τέτοιου είδους εκφράσεις με συμβολικό τρόπο και με αναφορά σ’ ένα υψηλότερο νόημα, χρησιμοποιώντας από το δικό μας κόσμο εικόνες, τύπους και σύμβολα, για να νοήσουμε ή να αναφερθούμε στις θείες και άκτιστες ενέργειες της θεότητος4.
Και αυτό συμβαίνει, γιατί, όπως επεξηγεί ο άγιος Κύριλλος: «Ου γαρ ετέρως ην ημάς δύνασθαι νοείν τα περί Θεού. Αιτία τοίνυν και πρόφασις αληθής του σωματικώς περί Θεού τους προς ημάς λόγους ποιείσθαι την θεόπνευστον Γραφήν, και νου και γλώττης εν ημίν η πτωχεία. Άρρητα γαρ παντελώς τα περί αυτού· και ουκ ην συνιέναι των αναγκαίων δύνασθαι τους εν απτοίς και παχέσι όντας σώμασιν, ει μη εν τάξει παραδειγμάτων τα εαυτών δεχόμενοι»5.
Ο ανθρωπομορφισμός όμως είναι και σήμερα υπαρκτός σε διάφορες αιρετικές κινήσεις. Μία τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν και οι περί Θεού αντιλήψεις των λεγομένων Μαρτύρων του Ιεχωβά. Είναι γνωστή η φανατική πολεμική τους για το μυστήριο της Αγίας Τριάδος, είναι, επίσης, γνωστή η αντιγραφική διδασκαλία τους περί του δήθεν μοναδικού ονόματος του Θεού. Οι περί Θεού όμως κακοδοξίες τους περιλαμβάνουν και μία παχυλή ανθρωπομορφική αντίληψη περί Θεού.
Σύμφωνα με την εταιρεία Σκοπιά ο Ιεχωβάς Θεός «είναι πρόσωπο με πνευματικό σώμα», που μένει σε ορισμένο τόπο και αυτός είναι ο ουρανός6. Πώς αποδεικνύεται ότι ο Θεός έχει σώμα πνευματικό; Απαντά η εταιρεία Σκοπιά: «Όπως καταλαβαίνουμε εκεί, που υπάρχει νοημοσύνη, υπάρχει και διάνοια. Και ξέρουμε ότι εκεί, που υπάρχει διάνοια, υπάρχει εγκέφαλος σ’ ένα σώμα συγκεκριμένου σχήματος. Γι’ αυτό, λοιπόν, η μεγάλη διάνοια, που είναι υπεύθυνη για όλη τη δημιουργία ανήκει στη μεγάλη προσωπικότητα, τον Παντοδύναμο Θεό. Αν και δεν έχει υλικό σώμα, έχει πνευματικό. Ένα πνευματικό πρόσωπο έχει σώμα; Ναι, γιατί η Βίβλος λέει! "Είναι σώμα ζωϊκόν, και είναι σώμα πνευματικόν" Α. Κορινθίους ιε’, 44»7.
Είναι αυτονόητο, ότι τέτοιες χονδροειδείς αντιλήψεις περί Θεού δεν αντέχουν σε σοβαρή κριτική και βάσανο. Αποδεικνύουν όμως τι είδους "πνευματική" τροφή παρέχει, ο κατά δήλωσή τους, μοναδικός αγωγός της αλήθειας του Ιεχωβά σε όσους παγιδεύτηκαν στα δίχτυα της αίρεσης.
Θα ολοκληρώσουμε την σύντομη αναφορά μας στο θέμα μας με τη διαχρονικής αξίας επισήμανση του αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας, σχετικά με την οποιαδήποτε κυριολεκτική ανθρωπομορφική κατανόηση του μυστηρίου του Θεού: «εστίν ασύνετον παντελώς, και τοις της εσχάτης δυσσεβείας εγκλήμασιν υπενεγκείν δυνάμενον τους ούτως ελομένους φρονείν»8.
Σημειώσεις:
1. Βλ. Λήμμα, Anthropomorphismus, στο H.F. von Campenhausen - A. Bertholet, Wörterbuch der Religionen, 1952, σ. 29.
2. Βλ. Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας, Κατά Ανθρωπομορφιτών, PG 76, 1068 A.
3. Βλ. Χρυσόστομου Σταμούλη, Κυρίλλου Αλεξανδρείας κατά Ανθρωπομορφιτών, (Αλεξανδρινοί Συγγραφείς 1), Θεσσαλονίκη 1993.
4. Βλ. Ι. Δαμασκηνού, Έκδοσις Ακριβής Ορθοδόξου Πίστεως, Α, 11. PG 94, 841.
5. Βλ. Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας, όπ.π., PG 76, 1077D - 1080A.
6. Βλ. Μπορείτε να ζείτε για πάντα στον Παράδεισο στη Γη, έκδ. Μ.τ.Ι, 1982, σσ. 36-37.
7. Βλ. Μπορείτε να ζείτε για πάντα στον Παράδεισο στη Γη, όπ.π., σ. 36. Επιπλέον μαρτυρίες με τις ίδιες θέσεις από έντυπα της εταιρείας «Σκοπιά», βλ. Άννας Μπουρδάκου, "Μάρτυρες του Ιεχωβά". Από το Α στο Ω, Αθήνα 2008, σσ. 189-190.
8. Βλ. Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας, Κατά Ανθρωπομορφιτών, PG 76, 1068 A.
ΕτικέτεςΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου