ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
- 2014 (25)
-
2013
(1178)
- Δεκεμβρίου(6)
- Νοεμβρίου(12)
- Σεπτεμβρίου(18)
- Ιουνίου(16)
-
Μαΐου(192)
- Τατουάζ ή δερματοστιξία
- Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤ...
- 29 Μαΐου 1453, η Αγία Σοφία της Πόλης, διαχρονικό ...
- Θρηνώ και οδύρομαι!!!
- Ἕνας ἅγιος στὸ Κρυφὸ Σχολειὸ
- Ο εμφύλιος της Συρίας απειλεί με εμφύλιο την… Τουρκία
- ΟΡΘΡΟΣ ΚΑΙ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ
- ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ
- O Νοστράδαμος επιβεβαιώνει Παίσιο και Πατρο-Κοσμά!...
- Πατέρας Ελπίδιος Βαγιανάκης: «Το 2013 θα είναι το ...
- ο Ύμνος των Αγγέλων......
- Αν έχεις αμαρτίες... Να μην απελπιστείς!
- Ό,τι κάνεις...
- ΟΙ ΠΕΤΡΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.....
- Άκου τη... δίψα σου! (Πεντηκοστή)
- Με ποια κριτήρια διάλεξε ο Κύριος τους τρεις μαθητ...
- ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ.......ΟΜΟΡΦΙΑ
- Θα σου δώσω ένα παράδειγμα για να καταλάβεις......
- ΟΙ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.....
- Ο Τίμιος Σταυρός Ε΄....
- Ο Τίμιος Σταυρός Δ΄....
- Ο Τίμιος Σταυρός Γ΄....
- Ο Τίμιος Σταυρός Β΄....
- Ο Τίμιος Σταυρός Α΄....
- Η γνώμη του γέροντα Παϊσιου για το διαζύγιο....
- Η πρώτη θυγατέρα του Θεού ....
- Οι βαθμίδες της πνευματικής ζωής σύμφωνα με τον άγ...
- ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ....
- Η αγάπη είναι απλή μα θέλει κόπο.....
- ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ....!!!!
- Εκπληκτικό περιστατικό με μωρό και παππά!
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
- Κυριακή του Παραλύτου Ἀρρώστια καὶ μοναξιά (Ἰω. 5,...
- Κυριακή του Παραλύτου Σοῦ δίνω ὅ,τι ἔχω Ἀρχιμανδρί...
- Γέροντας Πορφύριος: ”Δεν γίνεστε Άγιοι κυνηγώντας ...
- Το να κατακρίνουμε τον άλλο είναι πολύ εύκολο (διδ...
- Τι λέει η Αγία Γραφή για την δαιμονο-κατάληψη; Είν...
- ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΚΑΙ Ο ΚΑΚΤΟΣ...
- ΓΕΡΟΝΤΙΣΑ ΓΑΒΛΗΛΙΑ ειπε...
- Είναι μεγάλη πλάνη...
- Ευλογείτε. (Ένα κείμενο που πρέπει να διαβάσουμε ό...
- ΒΙΟΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΣΤΕΠΤΩΝ ΚΑΙ ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ...
- O Νικόδημος ο νυχτερινός μαθητής του Ιησού .
- Επ'ευκαιρία της εορτής του αγίου Ιούδα Θαδδαίου: Ἐ...
- Πως μπορώ να γνωρίζω το θέλημα του Θεού στη ζωή μου;
- Τι σημαίνει να έχεις φόβο Θεού;
- Ο Θεός δημιούργησε το κακό;
- Τι σημαίνει ότι ο Θεός είναι αγάπη;
- Ποιες είναι οι ιδιότητες του Θεού; Ποιο το ίδιον τ...
- Έχει δει ποτέ κάποιος το Θεό;
- Υπάρχει ο Θεός; Υπάρχει απόδειξη για την ύπαρξη το...
- Ο Θεός αγαπάει όλους τους ανθρώπους ή μόνο τους Χρ...
- Τι πρέπει να κάνουν οι Χριστιανοί γονείς αν έχουν ...
- ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΩ ΤΟΝ ΠΡΟΣΗΛΥΤΙΣΜΟ ΤΩΡΑ!
- Γιατί απαγορεύεται η χειροτονία στις γυναίκες;
- Ο ιερός κλήρος της Εκκλησίας πρέπει να είναι άγαμος;
- Πόσων ειδών ιερωσύνη έχουμε;
- Εύχομαι καλή επιτυχία στους μαθητές και καλή δύναμ...
- Προσευχή στόν Ἀναστημένο Κύριο...
- Καθώς οι εξετάσεις συνεχίζονται…(2)
- Προσευχή για την ελεημοσύνη...
- Συνταγή επιτυχίας για εξετάσεις:Πάνω από όλα Ψυχρα...
- Προσευχή για την αποφυγή της κοσμικότητας
- Προσευχή για τη μελέτη της Αγίας Γραφής
- Καθώς οι εξετάσεις προχωρούν…
- Προσευχή γιά τά λόγια μας....
- Για να μην αναβάλλουμε.....
- Κάθε φορά που περνώ την πύλη του Ναού Σου…
- ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
- Προσευχή για μαθητές........
- «Ιησούς Χριστός χθες και σήμερον ο αυτός και εις τ...
- «Χωρίς πίστη δεν μπορεί να σταθή ο κόσμος»
- «Διόρασις» Ἀπό τὸ βιβλίο «Χαρίσματα καί χαρισματοῦ...
- Η δοκιμασία της πεταλούδας.
- Η νήψη, κλειδί της πνευματικής ζωής.
- Το γέμισμα της Χάρης Του!
- Ἱερὰ Μονὴ Κουτλουμουσίου - Πνευματικά Μελετήματα, ...
- Αγίου Γρηγορίου Παλαμά :Περί της εβδόμης και ογδόη...
- Ο θάνατος του Θεού και του πλησίον....
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΣΕΝΤΟΝΙ ΤΟΥ ΤΟΡΙΝΟΥ & Ο ΧΡΙΣΤΟΣ.ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ;
- Ο ιερεύς δεν είναι άνθρωπος, αλλά η θυσία ενός ανθ...
- Θα πάρει σκούπα ο Θεός!
- Έτσι ανακαλύπτεις το Χριστό...
- Ἀναγκαία προϋπόθεση, γιά νά συγχωρηθοῦμε......Γέρο...
- " Πολύτιμο πετράδι η κάθε μέρα , η κάθε στιγμή της...
- Εμπιστοσύνη Στο Θεό ...
- Συνέντευξη με το Θεό....
- Γιατί γιορτάζουμε την ονομαστική μας γιορτή και όχ...
- Ἡ παγκόσμια κοινότητα ὑποκλίνεται στὸν π. Παΐσιο! ...
- «Ἅγιε Νικόλαε, νὰ ἀνέβης μαζὶ μὲ τὸ νερό, ἐὰν θέλη...
- Γέροντας Παΐσιος: "Στὴν Κατοχὴ γινόσουν ἥρωας, για...
- Προσκυνοῦμεν Σου τὰ Πάθη Χριστέ…
- 2 Φλεβάρη, ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς, ἡ ὀρθόδοξη ἑορτή τ...
- Ἡ Παναγία καί ὁ κλόουν.....
- Περί διορατικών
- Η αναίδεια διώχνει την θεία Χάρη
- Ψυχωφελείς Λόγοι Ζωής Αιωνίου
- "Καλημέρα Χριστέ μoυ, ο Συμεών είμαι. Βοήθησε με ν...
- π. Ιερόθεος Βλάχος: Ορθόδοξη Παράδοση
- Ιερόθεος Βλάχος, μητρ.: Η κένωση του Σταυρού του Χ...
- Απριλίου(145)
- Μαρτίου(173)
- Φεβρουαρίου(211)
- Ιανουαρίου(405)
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Γίνεται πολύς λόγος στις ημέρες μας για την Ορθόδοξη Παράδοση. Πολλοί άνθρωποι, απογοητευμένοι από άλλες ανθρωποκεντρικές παραδόσεις, υποψιάζονται την ομορφιά της Ορθόδοξης Παράδοσης. Όμως δεν αρκούνται απλώς σε μια υποψία, αλλά επιδιώκουν να την συναντήσουν και να την βιώσουν. Πιστεύουν ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να ξεφύγουν από το άγχος και την ανασφάλεια, την αγωνία και την απελπισία.
Νομίζω όμως ότι γίνεται κάποιο λάθος στην αναζήτησή της. Έχουμε πολλοί από μας την γνώμη ότι Ορθόδοξη Παράδοση είναι κάτι εξωτερικό και επιφανειακό. Έχουμε την εντύπωση ότι οι λειτουργικές τέχνες, τα ήθη και τα έθιμα του λαού, ο παλαιός τρόπος ζωής, η θεολογία και το δόγμα είναι αυτά που λέγονται Ορθόδοξη Παράδοση.
Και, βέβαια, δεν αρνούμαστε αυτό το γεγονός. Δεν αρνούμαστε, δηλαδή, ότι η Ορθόδοξη Παράδοση εκφράζεται μέσα από το δόγμα και τις λειτουργικές τέχνες οι οποίες σαφώς διαφοροποιούνται από άλλες μορφές τέχνης. Αλλά εκεί που διαφωνούμε είναι όταν βλέπουμε την Ορθόδοξη Παράδοση επιφανειακά και αγνοούμε το βάθος της.
Παράδοση θα πει κάτι που παραδίδεται. Η Ορθόδοξη Παράδοση συνδέεται με την Αποκάλυψη. Ο Θεός απεκάλυψε τον Εαυτό Του στους αγίους και αυτοί παρέδωσαν αυτήν την Αποκάλυψη με διαφόρους τρόπους, κυρίως δια της πνευματικής αναγεννήσεως, στα πνευματικά τους παιδιά. Αυτή η Παράδοση εκφράσθηκε μέσα από το δόγμα, τις λειτουργικές τέχνες και όλη την εκκλησιαστική ζωή.
Με άλλα λόγια Παράδοση είναι η ζωή του Θεού και η κοινωνία με τον Θεό, καθώς επίσης και ό,τι συντελεί προς την κοινωνία αυτή. Επομένως είναι ζωή, αλλά συγχρόνως είναι και ο δρόμος που οδηγεί στην ζωή. Και αυτή η ζωή δεν είναι αφηρημένη, αλλά είναι η ζωή του Τριαδικού Θεού που εισέρχεται μέσα στην καρδιά μας.
Το βάθος, λοιπόν, της Παραδόσεως είναι ο τρόπος με τον οποίο θεραπευόμαστε για να δούμε τον Θεό ως Φως. Όπως ιατρική δεν είναι απλώς μια εγκεφαλική θεωρία, αλλά η γνώση της ασθενείας και η ορθή μέθοδος για να φθάσουμε στην υγεία, έτσι και η Ορθόδοξη Παράδοση δεν είναι εγκεφαλική γνώση, αλλά ο τρόπος και η μέθοδος που χρησιμοποιούμε για να θεραπευθούμε και έτσι να παραλάβουμε την Αποκάλυψη δια της πνευματικής μας αναγεννήσεως, δηλαδή να ενωθούμε με τον Χριστό.
Η θεραπευτική μέθοδος που παρουσιάζεται από όλους τους αγίους Πατέρας είναι η κάθαρση της καρδιάς, ο φωτισμός του νου και η θέωση. Δι' αυτής της μεθόδου ελευθε-ρώνεται ο νους από την υποδούλωσή του στην λογική, στο άγχος, στα πάθη και στο περιβάλλον και επιστρέφει στην καρδιά.
Και, φυσικά, αυτό δεν γίνεται με τις ανθρώπινες δυνάμεις, αλλά με την ενέργεια της θείας Χάριτος και την συνέργεια του ανθρώπου. Έτσι η θεραπευτική μέθοδος, δηλαδή η κάθαρση της καρδιάς, ο φωτισμός του νου και η θέωση, είναι η βάση των δογμάτων και των λειτουργικών τεχνών.
Οι άγιοι Πατέρες θεολόγησαν θεοπνεύστως και δογμάτισαν ασφαλώς γιατί ακολούθησαν αυτήν την ορθόδοξη θεραπευτική μέθοδο. Οι ιεροί υμνογράφοι έγραψαν τους θαυ-μασίους ύμνους γιατί βίωναν αυτήν την θεραπευτική αγωγή.
Οι υμνωδοί και οι ψάλτες συνέθεσαν αυτήν την μουσική που απεκλήθη μουσική των αγγέλων, που είναι δοξολογητική και κατανυκτική, γιατί πέρασαν μέσα από τα θεραπευτικά στάδια.
Οι ιεροί αγιογράφοι αγιογράφησαν ορθόδοξα και αληθινά γιατί ζούσαν τα στάδια της Ορθοδόξου Παραδόσεως, γι' αυτό στην ορθόδοξη Αγιογραφία πέρασαν τα αποτελέσματα της θεώσεως που είναι η μεταμόρφωση των σωμάτων, η θέα του ακτίστου Φωτός, η ένωση θείας Χάριτος και ανθρωπίνης φύσεως.
Οι ιεροί αρχιτέκτονες δημιούργησαν τους θαυμάσιους Ορθόδοξους ναούς που είναι κατανυκτικοί και βοηθούν στην προσευχή γιατί ζούσαν τα στάδια της πνευματικής τελειώσεως. Πολλά από τα ιερά έθιμα του λαού, όσα δεν διαποτίζονται από δεισιδαιμονίες, είναι ορθόδοξα γιατί διαποτίζονται από την θεραπευτική αγωγή.
Γενικά μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι τα δόγματα της Εκκλησίας, οι λειτουργικές τέχνες, τα ορθόδοξα λειτουργικά ήθη και έθιμα στηρίζονται πάνω στην μέθοδο της ορθοδόξου ευσεβείας, που είναι η κάθαρση, ο φωτισμός και η θέωση.
Αυτή ουσιαστικά είναι η ασκητική μέθοδος της Εκκλησίας. Δόγμα χωρίς την βάση του, που είναι τα στάδια της πνευματικής τελειώσεως, είναι φιλοσοφία. Τέχνη χωρίς την θεραπευτική αυτή μέθοδο είναι απλώς αισθητική. Και γνωρίζουμε καλά ότι διαφέρει πολύ η ασκητική από την αισθητική.
Επίσης ήθη και έθιμα του λαού έξω από το κλίμα της γνησίας θεραπευτικής μεθόδου είναι ανθρώπινα ήθη και έθιμα, που δεν σώζουν τον άνθρωπο.
Στην εποχή μας έγιναν πολλές μελέτες και πολλή πρόοδος πάνω στο θέμα της ευρέσεως της Ορθοδόξου Παραδόσεως. Πολύς λόγος και προσπάθεια γίνεται γύρω από τις λειτουργικές τέχνες και την εκκλησιαστική και λατρευτική ζωή. Πολλά βιβλία εγράφησαν για την θεία Λειτουργία και τα Μυστήρια της Εκκλησίας. Και όλα αυτά είναι καλά. Αλλά πιστεύω ότι όταν τα βλέπουμε έξω από την θεραπευτική μέθοδο που είναι η κάθαρση, ο φωτισμός και η θέωση, δηλαδή έξω από αυτό που λέμε ασκητική της Εκκλησίας, είναι απλώς μια αισθητική, μια κουλτούρα που δεν σώζουν. Και νομίζω πως οι σύγχρονοι νεοέλληνες πάσχουμε από αυτήν την ανθρώπινη αθεράπευτη αισθητική και την εξωτερική ή αφυδατωμένη παράδοση, που δεν σώζει.
Νομίζω όμως ότι γίνεται κάποιο λάθος στην αναζήτησή της. Έχουμε πολλοί από μας την γνώμη ότι Ορθόδοξη Παράδοση είναι κάτι εξωτερικό και επιφανειακό. Έχουμε την εντύπωση ότι οι λειτουργικές τέχνες, τα ήθη και τα έθιμα του λαού, ο παλαιός τρόπος ζωής, η θεολογία και το δόγμα είναι αυτά που λέγονται Ορθόδοξη Παράδοση.
Και, βέβαια, δεν αρνούμαστε αυτό το γεγονός. Δεν αρνούμαστε, δηλαδή, ότι η Ορθόδοξη Παράδοση εκφράζεται μέσα από το δόγμα και τις λειτουργικές τέχνες οι οποίες σαφώς διαφοροποιούνται από άλλες μορφές τέχνης. Αλλά εκεί που διαφωνούμε είναι όταν βλέπουμε την Ορθόδοξη Παράδοση επιφανειακά και αγνοούμε το βάθος της.
Παράδοση θα πει κάτι που παραδίδεται. Η Ορθόδοξη Παράδοση συνδέεται με την Αποκάλυψη. Ο Θεός απεκάλυψε τον Εαυτό Του στους αγίους και αυτοί παρέδωσαν αυτήν την Αποκάλυψη με διαφόρους τρόπους, κυρίως δια της πνευματικής αναγεννήσεως, στα πνευματικά τους παιδιά. Αυτή η Παράδοση εκφράσθηκε μέσα από το δόγμα, τις λειτουργικές τέχνες και όλη την εκκλησιαστική ζωή.
Με άλλα λόγια Παράδοση είναι η ζωή του Θεού και η κοινωνία με τον Θεό, καθώς επίσης και ό,τι συντελεί προς την κοινωνία αυτή. Επομένως είναι ζωή, αλλά συγχρόνως είναι και ο δρόμος που οδηγεί στην ζωή. Και αυτή η ζωή δεν είναι αφηρημένη, αλλά είναι η ζωή του Τριαδικού Θεού που εισέρχεται μέσα στην καρδιά μας.
Το βάθος, λοιπόν, της Παραδόσεως είναι ο τρόπος με τον οποίο θεραπευόμαστε για να δούμε τον Θεό ως Φως. Όπως ιατρική δεν είναι απλώς μια εγκεφαλική θεωρία, αλλά η γνώση της ασθενείας και η ορθή μέθοδος για να φθάσουμε στην υγεία, έτσι και η Ορθόδοξη Παράδοση δεν είναι εγκεφαλική γνώση, αλλά ο τρόπος και η μέθοδος που χρησιμοποιούμε για να θεραπευθούμε και έτσι να παραλάβουμε την Αποκάλυψη δια της πνευματικής μας αναγεννήσεως, δηλαδή να ενωθούμε με τον Χριστό.
Η θεραπευτική μέθοδος που παρουσιάζεται από όλους τους αγίους Πατέρας είναι η κάθαρση της καρδιάς, ο φωτισμός του νου και η θέωση. Δι' αυτής της μεθόδου ελευθε-ρώνεται ο νους από την υποδούλωσή του στην λογική, στο άγχος, στα πάθη και στο περιβάλλον και επιστρέφει στην καρδιά.
Και, φυσικά, αυτό δεν γίνεται με τις ανθρώπινες δυνάμεις, αλλά με την ενέργεια της θείας Χάριτος και την συνέργεια του ανθρώπου. Έτσι η θεραπευτική μέθοδος, δηλαδή η κάθαρση της καρδιάς, ο φωτισμός του νου και η θέωση, είναι η βάση των δογμάτων και των λειτουργικών τεχνών.
Οι άγιοι Πατέρες θεολόγησαν θεοπνεύστως και δογμάτισαν ασφαλώς γιατί ακολούθησαν αυτήν την ορθόδοξη θεραπευτική μέθοδο. Οι ιεροί υμνογράφοι έγραψαν τους θαυ-μασίους ύμνους γιατί βίωναν αυτήν την θεραπευτική αγωγή.
Οι υμνωδοί και οι ψάλτες συνέθεσαν αυτήν την μουσική που απεκλήθη μουσική των αγγέλων, που είναι δοξολογητική και κατανυκτική, γιατί πέρασαν μέσα από τα θεραπευτικά στάδια.
Οι ιεροί αγιογράφοι αγιογράφησαν ορθόδοξα και αληθινά γιατί ζούσαν τα στάδια της Ορθοδόξου Παραδόσεως, γι' αυτό στην ορθόδοξη Αγιογραφία πέρασαν τα αποτελέσματα της θεώσεως που είναι η μεταμόρφωση των σωμάτων, η θέα του ακτίστου Φωτός, η ένωση θείας Χάριτος και ανθρωπίνης φύσεως.
Οι ιεροί αρχιτέκτονες δημιούργησαν τους θαυμάσιους Ορθόδοξους ναούς που είναι κατανυκτικοί και βοηθούν στην προσευχή γιατί ζούσαν τα στάδια της πνευματικής τελειώσεως. Πολλά από τα ιερά έθιμα του λαού, όσα δεν διαποτίζονται από δεισιδαιμονίες, είναι ορθόδοξα γιατί διαποτίζονται από την θεραπευτική αγωγή.
Γενικά μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι τα δόγματα της Εκκλησίας, οι λειτουργικές τέχνες, τα ορθόδοξα λειτουργικά ήθη και έθιμα στηρίζονται πάνω στην μέθοδο της ορθοδόξου ευσεβείας, που είναι η κάθαρση, ο φωτισμός και η θέωση.
Αυτή ουσιαστικά είναι η ασκητική μέθοδος της Εκκλησίας. Δόγμα χωρίς την βάση του, που είναι τα στάδια της πνευματικής τελειώσεως, είναι φιλοσοφία. Τέχνη χωρίς την θεραπευτική αυτή μέθοδο είναι απλώς αισθητική. Και γνωρίζουμε καλά ότι διαφέρει πολύ η ασκητική από την αισθητική.
Επίσης ήθη και έθιμα του λαού έξω από το κλίμα της γνησίας θεραπευτικής μεθόδου είναι ανθρώπινα ήθη και έθιμα, που δεν σώζουν τον άνθρωπο.
Στην εποχή μας έγιναν πολλές μελέτες και πολλή πρόοδος πάνω στο θέμα της ευρέσεως της Ορθοδόξου Παραδόσεως. Πολύς λόγος και προσπάθεια γίνεται γύρω από τις λειτουργικές τέχνες και την εκκλησιαστική και λατρευτική ζωή. Πολλά βιβλία εγράφησαν για την θεία Λειτουργία και τα Μυστήρια της Εκκλησίας. Και όλα αυτά είναι καλά. Αλλά πιστεύω ότι όταν τα βλέπουμε έξω από την θεραπευτική μέθοδο που είναι η κάθαρση, ο φωτισμός και η θέωση, δηλαδή έξω από αυτό που λέμε ασκητική της Εκκλησίας, είναι απλώς μια αισθητική, μια κουλτούρα που δεν σώζουν. Και νομίζω πως οι σύγχρονοι νεοέλληνες πάσχουμε από αυτήν την ανθρώπινη αθεράπευτη αισθητική και την εξωτερική ή αφυδατωμένη παράδοση, που δεν σώζει.
ΕτικέτεςΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΛΟΓΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου