ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΜΟΥ

ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ

ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ

ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME

Εγγραφείτε

Εγγραφείτε και λάβετε τα νέα μας θέματα στο e-mail σας..




facebook twitter gplus rss

Κατεβάστε την Android εφαρμογή μας για να περιηγηθείτε εύκολα και γρήγορα στο ιστολόγιο μας.


Κάθε μέρα το πρωί ...

... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;

ΝΕΑΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ

ΑΙΤΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ

ΑΙΤΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ
ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

H ΠΙΣΤΗ

H ΠΙΣΤΗ
Στην εποχή μας, δυστυχώς η λογική κλόνισε την πίστη και γέμισε τις ψυχές με αμφιβολίες. Έτσι, επόμενο είναι να στερούμαστε τα θαύματα, γιατί το θαύμα ζείται και δεν εξηγείται" Γέρων Παϊσιος

ΑΦΕΣΙΝ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
ΕΠΙΚΑΛΟΥ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΙΝΑ ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ ΟΦΘΑΛΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΙΔΗΣ ΤΗΝ ΩΦΕΛΕΙΑΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΘΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΝΟΟΥΜΕΝΗΣ.

ΟΛΗ Η ΛΙΣΤΑ

ΟΛΗ Η ΛΙΣΤΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

greek-sites.gr - Κατάλογος Ελληνικών Ιστοσελίδων

Δωρεά Οργάνων

Δωρεά Οργάνων
ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Flag Counter

Η βοήθεια της Εκκλησίας

Κάνε κλικ στην εικόνα να δεις που μπορείς να απευθυνθείς για βοήθεια...

Blog Archive

ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλόν.

ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ

ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ
]]> . . .
Από το Blogger.

ΟΛΑ FREE

ΟΛΑ FREE
ΜΑΘΕΤΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ

TRANSLATE


English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF


Όπως είναι γνωστό, η Εκκλησία μας έχει συμπεριλάβει στο Ευχολόγιό της τρεις ακολουθίες οι οποίες αναφέρονται στην γέννηση των παιδιών. Πρόκειται για τις ακολουθίες «εἰς γυναῖκα λεχώ τῇ πρώτῃ ἡμέρα τῆς γεννήσεως τοῦ παιδίου αὐτῆς», «εἰς τὸ κατασφραγίσαι παιδίον λαμβάνον ὄνομα τῇ ὀγδόῃ ἡμέρᾳ ἀπὸ τῆς γεννήσεως αὐτοῦ», και «εἰς τὸ ἐκκλησιάσαι παιδίον μεθ’ ἡμέρας τεσσαράκοντα». Πρόκειται πράγματι για μια μοναδική ποιμαντική φροντίδα της Εκκλησίας τόσο για τον νέο άνθρωπο που γεννιέται όσο και για την μητέρα η οποία χάρισε στην οικουμένη και στην Εκκλησία ένα ακόμη μέλος.



Παρόλα ταύτα ένα ζήτημα το οποίο εγείρεται από πολλούς αφορά στο περιεχόμενο των ευχών αυτών και πιο συγκεκριμένα στις αντιλήψεις περί ακαθαρσίας της λεχούς οι οποίες είναι ιδιαίτερα εμφανείς στο κείμενο των ευχών. Διαβάζοντας κανείς τις ευχές αυτές εύκολα διαπιστώνει ότι διαπνέονται από υπερασκητικές αντιλήψεις και ιουδαϊκές θεωρήσεις των θεμάτων των σχετιζόμενων με τη γέννηση. Κύρια πηγή αυτών των θεωρήσεων είναι το Λευϊτικό σύμφωνα με το οποίο ο τόκος εφόσον προέρχεται εξ ηδονής θεωρείται τόκος αμαρτίας.



Σύμφωνα με τη διάταξη της ευχής «εἰς γυναῖκα λεχώ τῇ πρώτῃ ἡμέρα τῆς γεννήσεως τοῦ παιδίου αὐτῆς», που διαβάζεται κατ’ οίκον, ο ιερεύς δεν εισέρχεται στον οίκο της λεχούς πριν την ανάγνωση της ακολουθίας αλλά παραμένει προ του πυλώνος και μετά το πέρας της ακολουθίας εισέρχεται ραντίζοντας με αγιασμό τις τέσσερις γωνίες του οίκου. Στις ευχές της πρώτης ημέρας διαβάζουμε: «Δέσποτα Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν… τὴν παροῦσαν δούλην σου τὴν σήμερον τέξασαν τὸ παρὸν παιδίον, ἐλέησον καὶ συγχώρησον τὰ ἑκούσια καὶ τὰ ἀκούσια αὐτῆς πταίσματα» καθώς και «Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν… συγχώρησον τῇ δούλῃ σου τῇ τεξάση σήμερον».



Στην ακολουθία «εἰς τὸ ἐκκλησιάσαι παιδίον μεθ’ ἡμέρας τεσσαράκοντα» (ακολουθία του σαραντισμού) παρουσιάζονται οι ίδιες ιουδαϊκές αντιλήψεις. Σύμφωνα με την τυπική διάταξη της ακολουθίας η λεχώ προσέρχεται στον ναό «ἤδη κεκαθαρμένη και λελουμένη». Στις ευχές της τεσσαρακοστής ημέρας διαβάζουμε «Κύριε ὁ Θεὸς ὁ παντοκράτωρ… ἣν τῷ σῷ θελήματι διέσωσας δούλην σου καθάρισον ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας καὶ απὸ παντὸς ῥύπου» και «Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν… ἀπόπλυνον αὐτῆς τὸν ῥύπον τοῦ σώματος καὶ τὸν σπίλον τῆς ψυχῆς».



Γίνεται λοιπόν άμεσα αντιληπτό το γεγονός ότι οι ευχές αυτές έχουν κάποια μειονεκτήματα τα οποία δεν θα μπορούσαν να παραθεωρηθούν από οποιονδήποτε αντικειμενικό μελετητή του θέματος. Πρωτίστως αντιμετωπίζουν τη λεχώ γυναίκα ως ένοχο, επαναφέροντας ή διατηρώντας εν χρήσει αναχρονιστικές παλαιοδιαθηκικές αντιλήψεις που έχουν καταργηθεί από τον νόμο της χάριτος. Ο ίδιος ο απόστολος Παύλος γράφει ότι οι χριστιανοί δεν πρέπει να δίνουν προσοχή «ἰουδαϊκοῖς μύθοις καὶ ἐντολαῖς ἀνθρώπων» αφού «πάντα μὲν καθαρά τοῖς καθαροῖς, τοῖς δὲ μεμιαμένοις καὶ ἀπίστοις οὐδὲν καθαρόν, ἀλλὰ μεμίανται αὐτῶν ὁ νοῦς καὶ ἡ συνείδησις» (Τίτ. α΄ 14-15).



Ένα ακόμη μειονέκτημα των ευχών αυτών είναι το ότι ολόκληρο το βάρος της ακαθαρσίας πέφτει στην μητέρα. Ενώ λοιπόν ο ρύπος διασκορπίζεται σε ολόκληρο τον οίκο, στους παρόντες κατά τον τοκετό ακόμη και στα αντικείμενά του οίκου, αφήνει εντελώς ανεπηρέαστο τον πατέρα παραβλέποντας τη συμμετοχή του ιδίου στη γέννηση του παιδιού.



Μια τρίτη αδυναμία των ευχών αυτών εντοπίζεται στο ότι δεν εμπεριέχουν ευχαριστιακούς λόγους προς τον Θεό για την αίσια έκβαση της εγκυμοσύνης και την μεγάλη τιμή της τεκνογονίας. Αντιθέτως προσθέτουν νέα αιτήματα χωρίς να ευχαριστούν για την εκπλήρωση των αιτημάτων της τεκνοποιίας τα οποία εκφράστηκαν κατά την ακολουθία του γάμου που προηγήθηκε (βλ. «εὐλόγησον τὸν γάμον τοῦτον καὶ παράσχου τοῖς δούλοις σου… τὴν ἐπί τέκνοις χάριν»).



Ένα πρακτικό αλλά σημαντικό μειονέκτημα της ακολουθίας «εἰς γυναῖκα λεχώ τῇ πρώτῃ ἡμέρα τῆς γεννήσεως τοῦ παιδίου αὐτῆς» είναι το γεγονός ότι προϋποθέτει ότι ο τοκετός έλαβε χώρα κατ’ οίκον πράγμα σπανιότατο για την σημερινή εποχή. Η τυπική διάταξη ορίζει ότι η ακολουθία αυτή τελείται την ημέρα της γέννησης ενώ το ίδιο συμπεραίνεται και από τη φράση «τὴν παροῦσαν δούλην σου τὴν σήμερον τέξασαν τὸ παρὸν παιδίον» που περιέχεται στο κείμενό της. Είναι γνωστό όμως ότι η γέννηση σήμερα λαμβάνει χώρα σε νοσοκομεία και ότι η επιστροφή της μητέρας στο σπίτι γίνεται μετά παρέλευση κάποιων ημερών.



Από όλα τα ανωτέρω γίνεται φανερό ότι καθαρά ποιμαντικοί λόγοι υπαγορεύουν την αντικατάσταση των εν χρήσει ευχών με άλλες οι οποίες μπορούν να ληφθούν από τα χειρόγραφα και οι οποίες δεν παρουσιάζουν τα μειονεκτήματα και τις αδυναμίες που αναφέραμε παραπάνω. Πρέπει να παρατηρήσουμε ότι οι εκδότες των Ευχολογίων συμπεριέλαβαν τις εν λόγω ευχές στις εκδόσεις τους όχι διότι ήταν οι καταλληλότερες εκ των υπαρχόντων αλλά διότι αυτές περιλαμβάνονταν στα χειρόγραφα που είχαν υπόψη τους. Ευχές εκ των χειρογράφων οι οποίες πληρούν τις προϋποθέσεις καταλληλότητας που θέσαμε παραπάνω έχουν δημοσιευθεί στο «Μικρόν Ευχολόγιον» του αείμνηστου καθηγητή Π. Τρεμπέλα. Η αντικατάσταση των ευχών κρίνεται επιβεβλημένη και για έναν άλλο λόγο: για να σταματήσει να ακούγεται από κάποιους δυσμενώς διακειμένους προς την Εκκλησία η γνωστή και τόσο άδικη κατηγορία ότι η γυναίκα περιθωριοποιείται και αδικείται στο χώρο της Εκκλησίας.


Βοηθήματα:
Παπαγιάννη Κ., πρωτοπρεσβυτέρου, «Ο μετά την γέννησιν καθαρμός των γυναικών», Γρηγόριος ο Παλαμάς, 540-41 (1963): 223-229
Του ιδίου, «Αι ευχαί επί τη γεννήσει παιδίου», Γρηγόριος ο Παλαμάς, 763 (1996): 487-504
Του ιδίου, «Οι ευχές της γεννήσεως», Ο Εφημέριος, 3/2003: 18-20
Τρεμπέλα Π., Μικρόν Ευχολόγιον τ. Α΄ (έκδοση β΄), Εκδόσεις Αδελφότητος Θεολόγων «Ο Σωτήρ», Αθήνα 1998
Φουντούλη Ι., Απαντήσεις εις Λειτουργικάς Απορίας τ. Γ΄ (έκδοση β΄), Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας, Αθήνα 1991
Του ιδίου, Τελετουργικά Θέματα, Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας, Αθήνα 2002

  Του Αλέξανδρου Φ. Καραμπάτσου

0 σχόλια:

ΘΕΟΤΟΚΟΣ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΜΟΥ

FACEBOOK


Π. ΠΑΙΣΙΟΣ

Άγιος Παναγής Μπασιάς

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ - ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ

TΡΙΩΔΙΟΝ

TΡΙΩΔΙΟΝ
Περιχαρῶς δεξώμεθα πιστοί, τὸ θεόπνευστον διάγγελμα τῆς Νηστείας, ὡς πρῴην οἱ Νινευῖται, καὶ αὖθις πόρναι καὶ τελῶναι, τὸ τῆς μετανοίας κήρυγμα, παρὰ τοῦ Ἰωάννου, δι' ἐγκρατείας ἑτοιμασθῶμεν πρὸς μετουσίαν, τῆς ἐν τῇ Σιὼν δεσποτικῆς ἱερουργίας, διὰ δακρύων προκαθαρθῶμεν τοῦ ἐν αὐτῇ θείου Νιπτῆρος, προσευξώμεθα ἰδεῖν τὴν τοῦ τυπικοῦ ἐνταῦθα, Πάσχα τελείωσιν, καὶ τοῦ ἀληθινοῦ ἀνάδειξιν, παρασκευασθῶμεν εἰς προσκύνησιν τοῦ Σταυροῦ, καὶ τῆς Ἐγέρσεως Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, βοῶντες πρὸς αὐτόν· Μὴ καταισχύνῃς ἡμᾶς, ἀπὸ τῆς προσδοκίας ἡμῶν φιλάνθρωπε!

ΑΚΟΥΣΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ

Recommended Post Slide Out For Blogger

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ

ΦΙΛΙΚΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ

Έκτρωση :

Έκτρωση :
ψυχοσωματικές επιπτώσεις (video)

ΑΓΓΕΛΟΙ

ΤΥΠΙΚΟΝ ΤΗ Μ. Χ. Ε

Οι Περιπέτειες ενός προσκυνητού

Οι Περιπέτειες ενός προσκυνητού
(Περιεχόμενα)

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΑ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ  ΚΕΙΜΕΝΑ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Το banner μας

ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΑΥΤO

ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟ

ΘΑ ΜΠΕΙ ΤΟ ΣΗΜΑ ΜΟΥ
ΣΤΟ BLOG ΣΑΣ

Eν κατακλείδι, παρακαλώ με ταπείνωση, Πατέρες και αδελφοί, να βοηθήσετε και εμένα τον αμαρτωλό και αδιάφορο για την σωτηρία μου, με την προσευχή σας…και έτσι να ξυπνήσω απο την αναισθησία μου και να καλώ το όνομα του Κυρίου μας για βοήθειά μου. Αμήν. (Ιερομ. Κλεόπας Ηλίε, Ρουμάνος)......

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

ΤΥΠΙΚΟΝ

ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΕ ΚΟΜΠΟΣΧΟΙΝΙ

ΠΡΟΣΕΥΧΗΤΑΡΙ

ΠΡΟΣΕΥΧΗΤΑΡΙ
ΤΟΥ ΑΓ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ