ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
- 2014 (25)
-
2013
(1178)
- Δεκεμβρίου(6)
- Νοεμβρίου(12)
- Σεπτεμβρίου(18)
- Ιουνίου(16)
- Μαΐου(192)
- Απριλίου(145)
- Μαρτίου(173)
- Φεβρουαρίου(211)
-
Ιανουαρίου(405)
- Η προσευχή σου θα είναι τέλεια, εφόσον θα έχεις δι...
- Απελπισία και αμέλεια. Κοίτα να δεις τη δύναμη που...
- ΠΩΣ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΤΗ ΝΥΧΤΑ...
- ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΑ
- Εξόδιος Ακολουθία Αρχιμ. π. Θεοφίλου Ζησόπουλου
- ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΙΣΙΟΥ
- Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχες 30 Ιανουαρίου
- Τεμάχιο Ιερού Λειψάνου του Αγίου Χαραλάμπους, από ...
- Εορτή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου 28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- O Γέροντας Νίκων στο ΑΝΤΙ-ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
- Μια απάντηση στον Κουράκη, που ζήτησε να πληρώνουν...
- Ποιος είναι «ψυχοπαθής», κατά τους Πατέρες της Εκκ...
- Οι ψαλμοί ενα θεόπνευστο βιβλίο γιά όλες τίς περιπ...
- Ψαλμοί του προφήτου και Βασιλέως Δαυίδ
- ΠΩΣ ΝΑ ΛΙΒΑΝΙΖΟΥΜΕ
- ΓΕΡΩΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΑΙΓΙΝΗΣ
- Ιεροί Κανόνες της Ορθοδοξίας
- ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΧΑΡΑ ΚΑΙ H EΥΤYXIA
- Ποιες οι λύπες της ζωής μας; Ποιες οι χαρές της ζω...
- ΠΕΝΘΟΣ- το παράθυρο της ελπίδας στην καρδιά μας .
- Οι ψυχές των κεκοιμημένων - π. Παϊσιος
- Ἀνακομιδὴ Τιμίων Λειψάνων Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμο...
- ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΕΚΟΙΜΗΕΝΟΥΣ
- ΡΩΣΟΣ ΑΣΚΗΤΗΣ ΣΤΟΝ ΑΘΩΝΑ
- ΟΣΙΑΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΡΗΜΙΤΗ
- Ο ΧΗΜΙΚΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΕΝΑΓΙΑΣ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ - ΜΙΚΡΗ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΔΑΝΙΗΛ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΑΓΝΏΣΤΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ...
- Βρες πότε εορτάζεις:
- ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ;
- ΥΠΕΡ ΕΚΑΤΟΝΤΟΥΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ...
- ΤΡΟΜΕΡΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΗΣ
- Ο ΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΚΟΠΟ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ
- ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΘΑΥΜΑ ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑΣ
- ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΗΣ ΥΠΑΚΟΗΣ
- ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΓΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΟΥ
- ΑΓΙΟΙ ΣΤΗ ΣΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
- ΣΠΗΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΑ
- Ο ΠΑΤΕΡ ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΚΑΙ Η ΣΠΗΛΙΑ
- Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ Ο Ε' ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟ ΑΠΕΦΕΥΓΑΝ ΤΗ ΔΟΞΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- ΦΟΒΕΡΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
- ΟΙ ΥΠΟΜΕΝΟΝΤΕΣ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΑΒΕΡΚΙΟΣ
- ΔΕΚΑ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΚΑΙ ΑΝΏΝΥΜΟΙ ΑΓΙΟΙ
- Ο ΓΕΡΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΕ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΘΑΝΑΤΟΥ (ΙΖ' αιώνας)
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΦΟΒΕΡΟ ΘΑΥΜΑ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
- Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
- Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ
- Ο ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΙΩΑΚΕΙΜ ΣΠΕΤΣΕΡΗΣ 1860-1934
- ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ Ο ΓΕΡΟ - ΔΑΝΙΗΛ (ΙΘ' αι...
- ΕΝΑΡΕΤΟΣ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
- ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ «Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ»
- Ο ΑΣΚΗΤΗΣ ΓΕΡΟ - ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (ΙΣΤ' αιώνας)
- Ο ΓΕΡΟ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ
- Ο ΓΕΡΟ ΙΩΣΗΦ - ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ (1912)
- Ο ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΚΗΤΗ (1880 - 1967)
- Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟ ΚΟΜΒΟΣΧΟΙΝΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΧΗ
- Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
- Η Επιστήμη και οι Άγιοι Πατέρες
- Η επιστήμη μπροστά στη σταύρωση και την ανάσταση τ...
- Η ΚΑΥΣΙΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ Η ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ...
- ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ και... «ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ» (εκτός και εντός εισα...
- Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταν...
- Νουθεσίες Γέροντα Ευσεβίου Γιαννακάκη (1910-1995)
- Διδαχές Αγίου Κοσμά του Αιτωλού
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959
- Αρτέμης: «Ο Θεός μας μιλάει κάθε στιγμή…».(Συνέντε...
- Οικογενειακές στενοχώριες και αγιασμός - Γερων Πορ...
- Το πιο συγκλονιστικό θαύμα του γέροντος Παϊσίου (ε...
- Η δήθεν «καταδικαστική» απόφαση της Ελλάδος από το...
- Πως θα καταγράφονται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγέ...
- Θα μας θεωρούν ΟΛΟΥΣ νεκρούς από 1ης Ιουνίου 2013 ...
- Δεν πρέπει να εμπιστευόμαστε, ούτε να δίνουμε θάρρ...
- Οι νέοι και η γλώσσα των Λειτουργικών Κειμένων
- ΑΝΕΥ ΝΕΩΝ: Προς τους νέους...
- Η στενοχώρια δείχνει ότι δεν εμπιστευόμαστε τη ζωή...
- «Αμάρτησα ως άνθρωπος, λυπήσου με ως Θεός!»
- Ὁ Ὅσιος Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος ὁ ἐν Κύπρῳ ἀσκήσας 2...
- Ἡ Ἁγία Ξένη 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- Η Αρπαγή της εκκλησίας
- Πρέπει οι Χριστιανοί να είναι ανεκτικοί στις θρησκ...
- Ποια είναι σωστή θρησκεία για μένα;
- Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να ευαγγελίσεις κάπ...
- Ἡμερομηνίες τοῦ Πάσχα
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- Π Ρ Ο Λ Ο Γ ΟΣ
- «Η Ασκητική της Αγάπης»
- Ας αποφεύγουμε όσους μας βλάπτουν...
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Μάθε να περιμένεις (α΄)
- Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος 22 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Όλα, αγαπητοί μου, όλα όσα γίνονται ή λέγονται μέσα στον ορθόδοξο ναό έχουν τη σημασία τους. Τίποτε δεν λέγεται ή γίνεται άσκοπα. Γιατί αυτοί πούκαναν τις ιερές ακολουθίες ήταν άνθρωποι φωτισμένοι από το Πνεύμα το Άγιο.
Και όπως σε ένα αριστούργημα τέχνης ο καλλιτέχνης φροντίζει ώστε και η τελευταία λεπτομέρεια νάχει το σκοπό της, έτσι και στο αριστούργημα αυτό του Πνεύματος που λέγεται θεία λειτουργία, οι θεοφώτιστοι πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας φρόντισαν ώστε όλες οι λέξεις νάχουν τη σημασία τους. Δυστυχώς ο πολύς λαός, όπως λέγαμε και σε άλλη ομιλία μας, έχει άγνοια των όσων λέγονται και γίνονται μέσα στο ναό. Και η άγνοια αυτή είναι απ’ τις κυριότερες αιτίες, που ο λαός μας δεν αισθάνεται το μεγαλείο της δημοσίας λατρείας. Γι’ αυτό κι’ εμείς γράφουμε τις ομιλίες αυτές, για να διαφωτίσουμε το λαό και να εξηγήσουμε με απλά λόγια το τι γίνεται και λέγεται μέσα στην εκκλησία.
***
Και τώρα μια νέα λεπτομέρεια της θείας λατρείας. Όσοι εκκλησιάζονται και είναι παρόντες μέσα στην εκκλησία όχι μόνο σωματικά αλλά και πνευματικά και παρακολουθούν τη θεία λειτουργία με ευλάβεια, ξέρουν πως όταν πλησιάζει να τελειώσει η θεία λειτουργία, προτού να πούμε το «Πιστεύω», ο διάκονος ή ο ιερεύς λέει: «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!». Αυτές οι εφτά λέξεις είναι ένα παράγγελμα. Όπως δηλαδή στο στρατό ο σαλπιγκτής δίνει διάφορα παραγγέλματα που πρέπει να τα εκτελέσουν οι στρατιώτες, έτσι και στην Ορθόδοξο Εκκλησία, το στράτευμα του Θεού, ο διάκονος σαλπίζει τα παραγγέλματα και ένα από αυτά είναι και το παράγγελμα «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!».
Αλλ’ άραγε υπάρχουν αυτιά για ν’ ακούσουν και να εκτελέσουν το παράγγελμα αυτό; Ποιες είναι οι θύρες και σε ποιους απευθύνεται το παράγγελμα;
Οι θύρες, οι πόρτες δηλαδή, που εννοεί το πρόσταγμα είναι δυο λογιών. Είναι πόρτες υλικές και πόρτες πνευματικές.
Κάθε ναός έχει πόρτες. Έχει και την κεντρική πόρτα. Απ’ αυτήν μπαίνουν όσοι εκκλησιάζονται. Στην αρχαία εποχή η Εκκλησία ανέθετε σε ευσεβείς χριστιανούς να κρατούν τα κλειδιά του ναού και να φυλάνε τις πόρτες όταν γινόταν η θεία λειτουργία. Αυτοί λέγονταν πυλωροί ή θυρωροί. Και όπως στο στρατόπεδο, στην είσοδο, στέκεται πάντοτε στρατιώτης – σκοπός, που δεν επιτρέπει στον καθένα να περάσει απ’ την πύλη του στρατοπέδου αν δεν έχει άδεια, έτσι και στην αρχαία Εκκλησία, που ήταν ένα πνευματικό στρατόπεδο, στην κεντρική θύρα του ναού στεκόταν ο πυλωρός και δεν επέτρεπε στον καθένα να μπει μέσα στο ναό. Έτσι απαγορευόταν να μπούν στην εκκλησία άνθρωποι αιρετικοί και άπιστοι, αλλά και χριστιανοί που διέπραξαν σοβαρά αμαρτήματα. Ο πυλωρός στεκόταν άγρυπνος φύλακας του ιερού ναού.
***
Με το πρόσταγμα «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!», ο διάκονος απευθυνόταν στους πυλωρούς. Είναι σαν να τους έλεγε: Πυλωροί, σεις που η Εκκλησία σας έταξε φύλακες, η θεία λειτουργία προχώρησε. Πλησιάζει η πιο κρίσιμη και ιερή στιγμή της θείας λειτουργίας. Θα γίνει το μεγάλο θαύμα, που δεν πρέπει να δουν τα μάτια των απίστων. Θα γίνει ο καθαγιασμός των τιμίων δώρων. Πνεύμα Άγιο θα έλθη. Το ψωμί θα γίνει τίμιο σώμα του Χριστού και το κρασί θα γίνει τίμιο αίμα του Χριστού. Προσοχή ιδιαίτερη χρειάζεται. Κανένας άπιστος δεν πρέπει να υπάρχει μέσα στο ναό. Φυλάξτε καλά τις πόρτες της εκκλησίας, ω πυλωροί!
Πυλωροί υπήρχαν στην αρχαία Εκκλησία. Δυστυχώς η σημαντική αυτή διακονία έχει καταργηθεί στη νεώτερη Εκκλησία. Αλλ’ Εκκλησία χωρίς πυλωρούς είναι ένα αμπέλι ξέφραγο. Αλλόθρησκοι, αιρετικοί, άπιστοι και άθεοι μπορούν να μπαίνουν μέσα στο ναό και την ώρα που τελείται η θεία λειτουργία να γελούν και να κοροϊδεύουν τη θρησκεία μας. Ακόμη μπαίνουν ελεύθερα και γυναίκες που είναι σχεδόν γυμνές, σαν να επρόκειτο να πάνε σε νυχτερινό κέντρο για να χορέψουν. Επίσης και οι άντρες με κοντομάνικα πουκάμισα και κοντά παντελόνια δεν διστάζουν να μπουν στην εκκλησία. Δεν υπάρχει κανένας να τους πει: Άλτ! Εδώ, κύριοι, δεν είναι κοσμικό κέντρο, αλλά ναός του Θεού.
***
Εμείς στην ακριτική μας περιφέρεια ξαναζωντανέψαμε το θεσμό του πυλωρού. Mε εγκύκλιο συστήσαμε σε κάθε ναό που λειτουργεί την Κυριακή να υπάρχει ένας ευσεβής άντρας ή μια ευσεβής γυναίκα, που να στέκεται στην πόρτα και να μην επιτρέπει να μπαίνουν στο ναό γυναίκες και άντρες που δεν είναι ντυμένοι με σεμνότητα. Στην αρχή συναντήσαμε αρκετές δυσκολίες, αλλά με τη βοήθεια του Θεού και με τις προσπάθειες των ευσεβών προσώπων που θέλησαν να υπηρετήσουν ως πυλωροί, επεβλήθη η τάξις και δεν τολμούν πια ημίγυμνοι άντρες και γυναίκες να μπουν στον ιερό ναό.
Αλλά δυστυχώς σ’ άλλες μητροπόλεις δεν υπάρχει το διακόνημα αυτό του θυρωρού. Οι πόρτες της εκκλησίας είναι αφύλαχτες και έτσι μέσ στην εκκλησία μπορεί να μπει όποιος θέλει με ενδυμασία άσεμνη και προκλητική. Τέτοιες κυρίες, πού ’ρχονται από άλλες επαρχίες στη Φλώρινα, κακομαθημένες όπως είναι, διαμαρτύρονται γιατί δεν τους επιτρέπεται να μπουν μέσ στην εκκλησία και προκαλούν διάφορα επεισόδια. Έχουν την αξίωση να κάνουν ό,τι έκαναν σε άλλες επαρχίες. Γι’ αυτό θα πρεπε ο θεσμός του πυλωρού να εισαχθεί και να επικρατήσει σ’ όλη την Εκκλησία.
***
Αλλά το πρόσταγμα του διακόνου «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!» δεν απευθύνεται μόνο προς τους ειδικούς υπηρέτες της εκκλησίας που ονομάζονται πυλωροί, αλλ’ απευθύνεται και προς όλους τους χριστιανούς που εκκλησιάζονται. Γιατί και ο καθένας απ’ αυτούς έχει πέντε πόρτες που πρέπει να φυλάξει. Είναι οι πέντε αισθήσεις, η όρασις, η ακοή, η όσφρησις, η γεύσις και η αφή. Αυτές οι πέντε αισθήσεις μοιάζουν με πέντε πόρτες της ψυχής. Μ’ αυτές επικοινωνεί η ψυχή με τον εξωτερικό κόσμο, και χρειάζεται προσοχή, για να μην περάσει από τις πόρτες αυτές ο εχθρός σαν μια αμαρτωλή και πονηρή παράστασης. Ακόμη δε χρειάζεται προσοχή και στη σκέψη και στη φαντασία.
Ω ψυχή μου, κατά τη φρικτή ώρα της θείας λειτουργίας κλείσε όλες της πόρτες και μην αφήνεις κανένα εχθρό, κανένα αισχρό και άπιστο λογισμό να σε ταράζει. Ω ψυχή μου συμαζέψου και γίνε ένας μυστικός θάλαμος, που μέσα σ’ αυτόν θα ακούγεται καθαρά η φωνή του κυρίου που σε καλεί στο θεϊκό συμπόσιο…
Αγαπητοί μου αναγνώσται! Αν δεν υπάρχουν σήμερα πυλωροί σ’ όλες τις εκκλησίες, αυτό είναι μια έλλειψης που βαρύνει τους υπεύθυνους ιερείς και επισκόπους. Αλλά εμείς ακούγοντας το αγγελικό πρόσταγμα «τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!» ας το εφαρμόζουμε στον εαυτό μας. Ας γίνουμε προσεκτικοί φύλακες, άγρυπνοι θυρωροί του εσωτερικού μας κόσμου, ώστε να μην αφήνουμε κανένα πονηρό λογισμό να περνάει απ΄τις θύρες της ψυχής. Μάταιε κόσμε, σάρκα και σατανά, αλτ! Μη προχωράτε. Έξω από τις ψυχές μας!… έτσι θα εκτελούμε το θείο πρόσταγμα και θα λατρεύουμε το Θεό «εν πνεύματι και αλήθεια».
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
Και όπως σε ένα αριστούργημα τέχνης ο καλλιτέχνης φροντίζει ώστε και η τελευταία λεπτομέρεια νάχει το σκοπό της, έτσι και στο αριστούργημα αυτό του Πνεύματος που λέγεται θεία λειτουργία, οι θεοφώτιστοι πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας φρόντισαν ώστε όλες οι λέξεις νάχουν τη σημασία τους. Δυστυχώς ο πολύς λαός, όπως λέγαμε και σε άλλη ομιλία μας, έχει άγνοια των όσων λέγονται και γίνονται μέσα στο ναό. Και η άγνοια αυτή είναι απ’ τις κυριότερες αιτίες, που ο λαός μας δεν αισθάνεται το μεγαλείο της δημοσίας λατρείας. Γι’ αυτό κι’ εμείς γράφουμε τις ομιλίες αυτές, για να διαφωτίσουμε το λαό και να εξηγήσουμε με απλά λόγια το τι γίνεται και λέγεται μέσα στην εκκλησία.
***
Και τώρα μια νέα λεπτομέρεια της θείας λατρείας. Όσοι εκκλησιάζονται και είναι παρόντες μέσα στην εκκλησία όχι μόνο σωματικά αλλά και πνευματικά και παρακολουθούν τη θεία λειτουργία με ευλάβεια, ξέρουν πως όταν πλησιάζει να τελειώσει η θεία λειτουργία, προτού να πούμε το «Πιστεύω», ο διάκονος ή ο ιερεύς λέει: «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!». Αυτές οι εφτά λέξεις είναι ένα παράγγελμα. Όπως δηλαδή στο στρατό ο σαλπιγκτής δίνει διάφορα παραγγέλματα που πρέπει να τα εκτελέσουν οι στρατιώτες, έτσι και στην Ορθόδοξο Εκκλησία, το στράτευμα του Θεού, ο διάκονος σαλπίζει τα παραγγέλματα και ένα από αυτά είναι και το παράγγελμα «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!».
Αλλ’ άραγε υπάρχουν αυτιά για ν’ ακούσουν και να εκτελέσουν το παράγγελμα αυτό; Ποιες είναι οι θύρες και σε ποιους απευθύνεται το παράγγελμα;
Οι θύρες, οι πόρτες δηλαδή, που εννοεί το πρόσταγμα είναι δυο λογιών. Είναι πόρτες υλικές και πόρτες πνευματικές.
Κάθε ναός έχει πόρτες. Έχει και την κεντρική πόρτα. Απ’ αυτήν μπαίνουν όσοι εκκλησιάζονται. Στην αρχαία εποχή η Εκκλησία ανέθετε σε ευσεβείς χριστιανούς να κρατούν τα κλειδιά του ναού και να φυλάνε τις πόρτες όταν γινόταν η θεία λειτουργία. Αυτοί λέγονταν πυλωροί ή θυρωροί. Και όπως στο στρατόπεδο, στην είσοδο, στέκεται πάντοτε στρατιώτης – σκοπός, που δεν επιτρέπει στον καθένα να περάσει απ’ την πύλη του στρατοπέδου αν δεν έχει άδεια, έτσι και στην αρχαία Εκκλησία, που ήταν ένα πνευματικό στρατόπεδο, στην κεντρική θύρα του ναού στεκόταν ο πυλωρός και δεν επέτρεπε στον καθένα να μπει μέσα στο ναό. Έτσι απαγορευόταν να μπούν στην εκκλησία άνθρωποι αιρετικοί και άπιστοι, αλλά και χριστιανοί που διέπραξαν σοβαρά αμαρτήματα. Ο πυλωρός στεκόταν άγρυπνος φύλακας του ιερού ναού.
***
Με το πρόσταγμα «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!», ο διάκονος απευθυνόταν στους πυλωρούς. Είναι σαν να τους έλεγε: Πυλωροί, σεις που η Εκκλησία σας έταξε φύλακες, η θεία λειτουργία προχώρησε. Πλησιάζει η πιο κρίσιμη και ιερή στιγμή της θείας λειτουργίας. Θα γίνει το μεγάλο θαύμα, που δεν πρέπει να δουν τα μάτια των απίστων. Θα γίνει ο καθαγιασμός των τιμίων δώρων. Πνεύμα Άγιο θα έλθη. Το ψωμί θα γίνει τίμιο σώμα του Χριστού και το κρασί θα γίνει τίμιο αίμα του Χριστού. Προσοχή ιδιαίτερη χρειάζεται. Κανένας άπιστος δεν πρέπει να υπάρχει μέσα στο ναό. Φυλάξτε καλά τις πόρτες της εκκλησίας, ω πυλωροί!
Πυλωροί υπήρχαν στην αρχαία Εκκλησία. Δυστυχώς η σημαντική αυτή διακονία έχει καταργηθεί στη νεώτερη Εκκλησία. Αλλ’ Εκκλησία χωρίς πυλωρούς είναι ένα αμπέλι ξέφραγο. Αλλόθρησκοι, αιρετικοί, άπιστοι και άθεοι μπορούν να μπαίνουν μέσα στο ναό και την ώρα που τελείται η θεία λειτουργία να γελούν και να κοροϊδεύουν τη θρησκεία μας. Ακόμη μπαίνουν ελεύθερα και γυναίκες που είναι σχεδόν γυμνές, σαν να επρόκειτο να πάνε σε νυχτερινό κέντρο για να χορέψουν. Επίσης και οι άντρες με κοντομάνικα πουκάμισα και κοντά παντελόνια δεν διστάζουν να μπουν στην εκκλησία. Δεν υπάρχει κανένας να τους πει: Άλτ! Εδώ, κύριοι, δεν είναι κοσμικό κέντρο, αλλά ναός του Θεού.
***
Εμείς στην ακριτική μας περιφέρεια ξαναζωντανέψαμε το θεσμό του πυλωρού. Mε εγκύκλιο συστήσαμε σε κάθε ναό που λειτουργεί την Κυριακή να υπάρχει ένας ευσεβής άντρας ή μια ευσεβής γυναίκα, που να στέκεται στην πόρτα και να μην επιτρέπει να μπαίνουν στο ναό γυναίκες και άντρες που δεν είναι ντυμένοι με σεμνότητα. Στην αρχή συναντήσαμε αρκετές δυσκολίες, αλλά με τη βοήθεια του Θεού και με τις προσπάθειες των ευσεβών προσώπων που θέλησαν να υπηρετήσουν ως πυλωροί, επεβλήθη η τάξις και δεν τολμούν πια ημίγυμνοι άντρες και γυναίκες να μπουν στον ιερό ναό.
Αλλά δυστυχώς σ’ άλλες μητροπόλεις δεν υπάρχει το διακόνημα αυτό του θυρωρού. Οι πόρτες της εκκλησίας είναι αφύλαχτες και έτσι μέσ στην εκκλησία μπορεί να μπει όποιος θέλει με ενδυμασία άσεμνη και προκλητική. Τέτοιες κυρίες, πού ’ρχονται από άλλες επαρχίες στη Φλώρινα, κακομαθημένες όπως είναι, διαμαρτύρονται γιατί δεν τους επιτρέπεται να μπουν μέσ στην εκκλησία και προκαλούν διάφορα επεισόδια. Έχουν την αξίωση να κάνουν ό,τι έκαναν σε άλλες επαρχίες. Γι’ αυτό θα πρεπε ο θεσμός του πυλωρού να εισαχθεί και να επικρατήσει σ’ όλη την Εκκλησία.
***
Αλλά το πρόσταγμα του διακόνου «Τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!» δεν απευθύνεται μόνο προς τους ειδικούς υπηρέτες της εκκλησίας που ονομάζονται πυλωροί, αλλ’ απευθύνεται και προς όλους τους χριστιανούς που εκκλησιάζονται. Γιατί και ο καθένας απ’ αυτούς έχει πέντε πόρτες που πρέπει να φυλάξει. Είναι οι πέντε αισθήσεις, η όρασις, η ακοή, η όσφρησις, η γεύσις και η αφή. Αυτές οι πέντε αισθήσεις μοιάζουν με πέντε πόρτες της ψυχής. Μ’ αυτές επικοινωνεί η ψυχή με τον εξωτερικό κόσμο, και χρειάζεται προσοχή, για να μην περάσει από τις πόρτες αυτές ο εχθρός σαν μια αμαρτωλή και πονηρή παράστασης. Ακόμη δε χρειάζεται προσοχή και στη σκέψη και στη φαντασία.
Ω ψυχή μου, κατά τη φρικτή ώρα της θείας λειτουργίας κλείσε όλες της πόρτες και μην αφήνεις κανένα εχθρό, κανένα αισχρό και άπιστο λογισμό να σε ταράζει. Ω ψυχή μου συμαζέψου και γίνε ένας μυστικός θάλαμος, που μέσα σ’ αυτόν θα ακούγεται καθαρά η φωνή του κυρίου που σε καλεί στο θεϊκό συμπόσιο…
Αγαπητοί μου αναγνώσται! Αν δεν υπάρχουν σήμερα πυλωροί σ’ όλες τις εκκλησίες, αυτό είναι μια έλλειψης που βαρύνει τους υπεύθυνους ιερείς και επισκόπους. Αλλά εμείς ακούγοντας το αγγελικό πρόσταγμα «τας θύρας, τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν!» ας το εφαρμόζουμε στον εαυτό μας. Ας γίνουμε προσεκτικοί φύλακες, άγρυπνοι θυρωροί του εσωτερικού μας κόσμου, ώστε να μην αφήνουμε κανένα πονηρό λογισμό να περνάει απ΄τις θύρες της ψυχής. Μάταιε κόσμε, σάρκα και σατανά, αλτ! Μη προχωράτε. Έξω από τις ψυχές μας!… έτσι θα εκτελούμε το θείο πρόσταγμα και θα λατρεύουμε το Θεό «εν πνεύματι και αλήθεια».
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
ΕτικέτεςΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου