ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
- 2014 (25)
-
2013
(1178)
- Δεκεμβρίου(6)
- Νοεμβρίου(12)
- Σεπτεμβρίου(18)
- Ιουνίου(16)
- Μαΐου(192)
- Απριλίου(145)
- Μαρτίου(173)
- Φεβρουαρίου(211)
-
Ιανουαρίου(405)
- Η προσευχή σου θα είναι τέλεια, εφόσον θα έχεις δι...
- Απελπισία και αμέλεια. Κοίτα να δεις τη δύναμη που...
- ΠΩΣ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΤΗ ΝΥΧΤΑ...
- ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΑ
- Εξόδιος Ακολουθία Αρχιμ. π. Θεοφίλου Ζησόπουλου
- ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΙΣΙΟΥ
- Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχες 30 Ιανουαρίου
- Τεμάχιο Ιερού Λειψάνου του Αγίου Χαραλάμπους, από ...
- Εορτή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου 28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- O Γέροντας Νίκων στο ΑΝΤΙ-ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
- Μια απάντηση στον Κουράκη, που ζήτησε να πληρώνουν...
- Ποιος είναι «ψυχοπαθής», κατά τους Πατέρες της Εκκ...
- Οι ψαλμοί ενα θεόπνευστο βιβλίο γιά όλες τίς περιπ...
- Ψαλμοί του προφήτου και Βασιλέως Δαυίδ
- ΠΩΣ ΝΑ ΛΙΒΑΝΙΖΟΥΜΕ
- ΓΕΡΩΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΑΙΓΙΝΗΣ
- Ιεροί Κανόνες της Ορθοδοξίας
- ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΧΑΡΑ ΚΑΙ H EΥΤYXIA
- Ποιες οι λύπες της ζωής μας; Ποιες οι χαρές της ζω...
- ΠΕΝΘΟΣ- το παράθυρο της ελπίδας στην καρδιά μας .
- Οι ψυχές των κεκοιμημένων - π. Παϊσιος
- Ἀνακομιδὴ Τιμίων Λειψάνων Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμο...
- ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΕΚΟΙΜΗΕΝΟΥΣ
- ΡΩΣΟΣ ΑΣΚΗΤΗΣ ΣΤΟΝ ΑΘΩΝΑ
- ΟΣΙΑΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΡΗΜΙΤΗ
- Ο ΧΗΜΙΚΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΕΝΑΓΙΑΣ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ - ΜΙΚΡΗ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΔΑΝΙΗΛ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΑΓΝΏΣΤΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ...
- Βρες πότε εορτάζεις:
- ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ;
- ΥΠΕΡ ΕΚΑΤΟΝΤΟΥΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ...
- ΤΡΟΜΕΡΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΗΣ
- Ο ΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΚΟΠΟ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ
- ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΘΑΥΜΑ ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑΣ
- ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΗΣ ΥΠΑΚΟΗΣ
- ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΓΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΟΥ
- ΑΓΙΟΙ ΣΤΗ ΣΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
- ΣΠΗΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΑ
- Ο ΠΑΤΕΡ ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΚΑΙ Η ΣΠΗΛΙΑ
- Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ Ο Ε' ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟ ΑΠΕΦΕΥΓΑΝ ΤΗ ΔΟΞΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- ΦΟΒΕΡΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
- ΟΙ ΥΠΟΜΕΝΟΝΤΕΣ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΑΒΕΡΚΙΟΣ
- ΔΕΚΑ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΚΑΙ ΑΝΏΝΥΜΟΙ ΑΓΙΟΙ
- Ο ΓΕΡΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΕ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΘΑΝΑΤΟΥ (ΙΖ' αιώνας)
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΦΟΒΕΡΟ ΘΑΥΜΑ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
- Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
- Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ
- Ο ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΙΩΑΚΕΙΜ ΣΠΕΤΣΕΡΗΣ 1860-1934
- ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ Ο ΓΕΡΟ - ΔΑΝΙΗΛ (ΙΘ' αι...
- ΕΝΑΡΕΤΟΣ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
- ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ «Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ»
- Ο ΑΣΚΗΤΗΣ ΓΕΡΟ - ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (ΙΣΤ' αιώνας)
- Ο ΓΕΡΟ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ
- Ο ΓΕΡΟ ΙΩΣΗΦ - ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ (1912)
- Ο ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΚΗΤΗ (1880 - 1967)
- Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟ ΚΟΜΒΟΣΧΟΙΝΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΧΗ
- Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
- Η Επιστήμη και οι Άγιοι Πατέρες
- Η επιστήμη μπροστά στη σταύρωση και την ανάσταση τ...
- Η ΚΑΥΣΙΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ Η ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ...
- ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ και... «ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ» (εκτός και εντός εισα...
- Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταν...
- Νουθεσίες Γέροντα Ευσεβίου Γιαννακάκη (1910-1995)
- Διδαχές Αγίου Κοσμά του Αιτωλού
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959
- Αρτέμης: «Ο Θεός μας μιλάει κάθε στιγμή…».(Συνέντε...
- Οικογενειακές στενοχώριες και αγιασμός - Γερων Πορ...
- Το πιο συγκλονιστικό θαύμα του γέροντος Παϊσίου (ε...
- Η δήθεν «καταδικαστική» απόφαση της Ελλάδος από το...
- Πως θα καταγράφονται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγέ...
- Θα μας θεωρούν ΟΛΟΥΣ νεκρούς από 1ης Ιουνίου 2013 ...
- Δεν πρέπει να εμπιστευόμαστε, ούτε να δίνουμε θάρρ...
- Οι νέοι και η γλώσσα των Λειτουργικών Κειμένων
- ΑΝΕΥ ΝΕΩΝ: Προς τους νέους...
- Η στενοχώρια δείχνει ότι δεν εμπιστευόμαστε τη ζωή...
- «Αμάρτησα ως άνθρωπος, λυπήσου με ως Θεός!»
- Ὁ Ὅσιος Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος ὁ ἐν Κύπρῳ ἀσκήσας 2...
- Ἡ Ἁγία Ξένη 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- Η Αρπαγή της εκκλησίας
- Πρέπει οι Χριστιανοί να είναι ανεκτικοί στις θρησκ...
- Ποια είναι σωστή θρησκεία για μένα;
- Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να ευαγγελίσεις κάπ...
- Ἡμερομηνίες τοῦ Πάσχα
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- Π Ρ Ο Λ Ο Γ ΟΣ
- «Η Ασκητική της Αγάπης»
- Ας αποφεύγουμε όσους μας βλάπτουν...
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Μάθε να περιμένεις (α΄)
- Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος 22 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Στο ναό της Αγίας Σοφίας, που ήταν ο πιο ωραίος ναός της Ορθοδοξίας και χρησίμευε σαν πρότυπο για άλλους ναούς, στον αυλόγυρο υπήρχε και μια βρύση, που λεγόταν φιάλη και είχε μια επιγραφή: «ΝΙΨΟΝ ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ».
Την επιγραφή αυτή είτε απ’ την αρχή τη διαβάζεις είτε απ’ το τέλος, τις ίδιες λέξεις σχηματίζεις. Σήμαινε δε πως οι χριστιανοί που πηγαίνουν να εκκλησιασθούν πρέπει να προσέχουν πολύ. Δεν πρέπει απλώς να πλένουν τα χέρια τους και να ’χουν καθαρό το κορμί τους προκειμένου να πάνε στην εκκλησία. Τι το όφελος να ’ναι το κορμί καθαρό και να ευωδιάζει από αρώματα, όταν η ψυχή, που ’ναι το σπουδαιότερο μέρος του ανθρώπου, είναι ακάθαρτη; Και είναι ακάθαρτη η ψυχή όταν κολυμπά μέσ’ στο βούρκο των αμαρτωλών σκέψεων και αισθημάτων. Μια καρδιά γεμάτη από λογισμούς απιστίας και αισχρότητος, από λογισμούς φιλαργυρίας και πλεονεξίας και απανθρωπιάς, από λογισμούς μίσους και εκδικήσεως, μια τέτοια καρδιά είναι ακάθαρτη μπροστά στα μάτια του Θεού. Τι φοβερό πράγμα, εξωτερικά ο άνθρωπος να φαίνεται καθαρός, αλλά εσωτερικά να είναι ακάθαρτος και να βρωμάει απ’ τη φοβερή δυσοσμία της αμαρτίας! Έτσι ο άνθρωπος αυτός, είπε ο Χριστός, μοιάζει μ’ ένα ποτήρι που απ’ έξω είναι πεντακάθαρο, αλλά από μέσα είναι γεμάτο ακαθαρσίες. Μοιάζει, είπε ο Χριστός, μ’ ένα τάφο που απ’ έξω είναι καθαρός και περιποιημένος, αλλά μέσα είναι γεμάτος από κόκαλα και ακαθαρσίες (Mατθ. 23, 25-27).
Καθαροί στο σώμα, καθαροί στην ψυχή, αλλά προπαντός καθαροί στην καρδιά πρέπει να ’ναι οι χριστιανοί όταν πάνε στην εκκλησία να λατρεύσουν «εν πνεύματι και αληθεία» τον αληθινό Θεό. Αυτό το καθήκον θύμιζε στους χριστιανούς η επιγραφή που υπήρχε στη φιάλη της Αγίας Σοφίας.
***
Και όχι μονάχα η φιάλη αυτή, αλλά και κάτι άλλο ακόμα θύμιζε στους χριστιανούς το καθήκον πως με καθαρή καρδιά πρέπει να εκκλησιάζονται. Και αυτό είναι ο νάρθηκας της εκκλησίας.
Τι λέγεται νάρθηκας; Νάρθηκας είναι αυτό που λέμε σήμερα πρόναο. Δηλαδή το υπόστεγο που υπάρχει προτού να μπούμε στο ναό.
Στην παλιά εποχή υπήρχε πάντοτε νάρθηκας. Αλλά σήμερα οι περισσότεροι ναοί δεν έχουν νάρθηκα. Η σημερινή Εκκλησία δεν αισθάνεται την ανάγκη του ιδιαίτερου αυτού χώρου, που τότε ήταν απαραίτητος. Και εξηγούμεθα. Στην αρχαία εποχή δεν επιτρεπόταν σε όλους να μπαίνουν μέσα στην εκκλησία και ν’ ακούνε και να βλέπουνε όσα γίνονταν εκεί. Η αρχαία Εκκλησία άκουγε και εφάρμοζε τους λόγους του Χριστού «Μη δώτε το άγιον τοις κυσί μηδέ βάλητε τους μαργαρίτας υμών έμπροσθεν των χοίρων» (Ματθ. 7, 6). Τι σημαίνουν τα αθάνατα αυτά λόγια του Χριστού; Ότι άνθρωποι που ζουν σαν τους χοίρους και σαν τα σκυλιά και δεν έχουν φόβο και ντροπή και κάνουν τα φοβερότερα αμαρτήματα, αυτοί οι άνθρωποι δεν επιτρέπεται να μπουν μέσα στον κυρίως ναό. Έξω, λοιπόν, από το ναό οι ειδωλολάτρες, οι άπιστοι, οι Ιουδαίοι, οι αιρετικοί και οι δαιμονιζόμενοι.
Και αν κανένας απ’ αυτούς που αποκλείονταν να μπουν μέσα στο ναό δεν υπολόγιζε την απαγόρευση αυτή αλλ’ επιχειρούσε να μπει, τότε κάποιος που στεκόταν στην κύρια πύλη του ναού έφραζε την είσοδο. Ήταν ο ιερεύς. Ήταν σε σοβαρές περιπτώσεις ο ίδιος ο επίσκοπος. Όπως ο στρατιώτης που φυλάει στο φυλάκιο, σ’ έναν που τη νύχτα τολμά να πλησιάσει φωνάζει «αλτ»! και δεν τον αφήνει να κάνει βήμα αν δεν πει το σύνθημα, έτσι και οι ιερείς και οι επίσκοποι της εποχής εκείνης ήταν πραγματικά στρατιώτες του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, αληθινοί φύλακες στο ποίμνιο. Αλτ! φώναζαν κι αυτοί σε κάθε ασεβή και αμετανόητο αμαρτωλό που θα τολμούσε να μπει μέσα στο ναό. Και προτιμούσαν οι πιστοί αυτοί υπηρέτες του Κυρίου να χάσουν και τη ζωή τους ακόμα παρά ν’ αφήσουν ασεβείς και αμετανόητους αμαρτωλούς να μπουν στο ναό.
***
Η εκκλησιαστική ιστορία αναφέρει συγκινητικά παραδείγματα ιεραρχών που εμπόδισαν ασεβείς βασιλείς και αυτοκράτορες να μπουν στους ναούς. Στην Αντιόχεια, όταν ένας βασιλιάς που έκανε ένα θανάσιμο αμάρτημα ήθελε τη γιορτή του Πάσχα να μπει στο ναό, ο τότε επίσκοπος της Αντιοχείας, ο άγιος Βαβύλας, τον εμπόδισε να μπει. Του είπε πως αν ειλικρινά μετανοήσει και εκτελέσει τον κανόνα της μετανοίας του, τότε μονάχα θα μπει. Το ίδιο έκανε και ο άγιος Αμβρόσιος, επίσκοπος Μεδιολάνων, για τον αυτοκράτορα Θεοδόσιο το Μέγα, που ’χε διατάξει το φόνο χιλιάδων ανθρώπων στη Θεσσαλονίκη. Το ίδιο έκανε και ο ιερέας Φώτιος, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, για τον αυτοκράτορα Φωκά, που ’χε σκοτώσει τον προκάτοχό του. Το ίδιο έκαναν και τόσοι άλλοι ευλαβείς ιερείς και ζηλωταί επίσκοποι.
Στους νάρθηκες, έξω από τον κυρίως ναό, εκτός από τους ασεβείς και αμετανόητους χριστιανούς που είπαμε, στέκονταν και οι φτωχοί και οι ανάπηροι και ζητούσαν την ελεημοσύνη των χριστιανών. Αυτοί που εκκλησιάστηκαν και είδαν και απόλαυσαν το μέγα έλεος του Θεού, θα έπρεπε τώρα καθώς βγαίνουν να δείξουν κι αυτοί ελεημοσύνη, που όσο μεγάλη και να είναι, δεν είναι παρά μια σταγόνα ελέους μπροστά στον ωκεανό του θείου ελέους. Σε ελέησε, ω άνθρωπε, ο Θεός, σε αξίωσε να εκκλησιαθείς, σε αξίωσε να πάρεις τα άγια μυστήρια; Ελέησε και συ τον δυστυχισμένο συνάνθρωπό σου και γίνε και συ μικρός θεός. Αλλιώς εκκλησιασμός χωρίς ελεημοσύνη δεν είνε ο εκκλησιασμός που ζητάει ο Θεός.
***
Ο νάρθηκας χρησιμοποιήθηκε και για άλλο σκοπό κατά τους χρόνους της τουρκικής σκλαβιάς. Εκεί, στους νάρθηκες των εκκλησιών όταν νύχτωνε ερχόντουσαν τα παιδιά των χριστιανών για να μάθουν γράμματα, του Θεού τα πράγματα από τους ιερείς. Εκεί στους νάρθηκες λειτουργούσε το κρυφό σχολειό. Στον τοίχο δε του νάρθηκα, που ήταν και τοίχος του κυρίως ναού, εκεί οι ζωγράφοι ζωγράφισαν τις φοβερές εικόνες της κολάσεως. Εκεί έβλεπε κανείς τι θα υποφέρουν στον άλλο κόσμο οι αμετανόητοι αμαρτωλοί, αυτοί που βλαστημούν το Θεό, αυτοί που ορκίζονται ψέματα, αυτοί που σκοτώνουν και κλέβουν τα ξένα πράγματα και πορνεύουν και μοιχεύουν και διαπράτουν τα θανάσιμα αμαρτήματα. Τέτοιες επιγραφές βλέπει κανένας και σε μια παλιά εκκλησία της Μητροπόλεώς μας, στις Κάτω Κλεινές.
Έβλεπαν τις εικόνες αυτές οι άνθρωποι, και οι πιο αγράμματοι, και αισθάνονταν φόβο και τρόμο και μετανοούσαν για τα αμαρτήματά τους.
Ο νάρθηκας με τις ζωγραφιές του φώναζε: Μετανοείτε, αμαρτωλοί, πλησιάζει η οργή του Θεού!
***
Αυτός ήταν ο προορισμός του νάρθηκα στην αρχαία Εκκλησία. Σήμερα; Κανένας έλεγχος δεν γίνεται και ο πιο άπιστος τολμά και μπαίνει μέσα στο ναό, και κανένας δεν τολμά να του πει «αλτ!». Αλλοίμονον, η Εκκλησία μας κατήντησε αμπέλι ξέφραγο. Υπεύθυνοι είμαστε προπαντός εμείς οι κληρικοί, ιερείς και επίσκοποι. Θεέ μου, ελέησέ μας τους αμαρτωλούς!
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
ΕτικέτεςΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου