ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΜΟΥ

ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ

ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ

ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME

Εγγραφείτε

Εγγραφείτε και λάβετε τα νέα μας θέματα στο e-mail σας..




facebook twitter gplus rss

Κατεβάστε την Android εφαρμογή μας για να περιηγηθείτε εύκολα και γρήγορα στο ιστολόγιο μας.


Κάθε μέρα το πρωί ...

... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;

ΝΕΑΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ

ΑΙΤΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ

ΑΙΤΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ
ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

H ΠΙΣΤΗ

H ΠΙΣΤΗ
Στην εποχή μας, δυστυχώς η λογική κλόνισε την πίστη και γέμισε τις ψυχές με αμφιβολίες. Έτσι, επόμενο είναι να στερούμαστε τα θαύματα, γιατί το θαύμα ζείται και δεν εξηγείται" Γέρων Παϊσιος

ΑΦΕΣΙΝ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
ΕΠΙΚΑΛΟΥ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΙΝΑ ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ ΟΦΘΑΛΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΙΔΗΣ ΤΗΝ ΩΦΕΛΕΙΑΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΘΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΝΟΟΥΜΕΝΗΣ.

ΟΛΗ Η ΛΙΣΤΑ

ΟΛΗ Η ΛΙΣΤΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

greek-sites.gr - Κατάλογος Ελληνικών Ιστοσελίδων

Δωρεά Οργάνων

Δωρεά Οργάνων
ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Flag Counter

Η βοήθεια της Εκκλησίας

Κάνε κλικ στην εικόνα να δεις που μπορείς να απευθυνθείς για βοήθεια...

Blog Archive

ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλόν.

ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ

ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ
]]> . . .
Από το Blogger.

ΟΛΑ FREE

ΟΛΑ FREE
ΜΑΘΕΤΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ

TRANSLATE


English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF


Με τον όρο εκκλησιαστική μεταρρύθμιση εννοείται η διασπαστική κίνηση στην καθολική Εκκλησία του 16ου αιώνα που πραγματοποιήθηκε στην κεντρική Ευρώπη και οδήγησε στη συγκρότηση νέων χριστιανικών δογμάτων και εκκλησιαστικών οργανισμών. Κύριο χαρακτηριστικό αυτών των κινήσεων από θεολογικής σκοπιάς ήταν η προσήλωση στη Βίβλο και ο παραμερισμός όλων των πατερικών και άλλων συμπληρωμάτων και προεκτάσεων που είχαν συσσωρευτεί μέχρι τότε. Οι πολιτικές και πολιτισμικές επιπτώσεις αυτών των γεγονότων ήταν όμως πολύ σημαντικές και συγκάλυψαν τις θεολογικές αντιδικίες. Οι ηγέτες της μεταρρύθμισης δεν απέβλεπαν εξ αρχής στη διάσπαση της μέχρι τότε ενιαίας δυτικής Εκκλησίας, τα γεγονότα ξεπέρασαν όμως τις ηγεσίες και εξελίχθηκαν με τη δική τους δυναμική, παρασύροντας θεσμούς και παραδόσεις πολλών αιώνων.




Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, αν και εκ του αποτελέσματος η μεταρρύθμιση αποτέλεσε μια ενέργεια ανατρεπτική για την ελεγχόμενη πολιτική και πνευματική ζωή που προσπαθούσε να διατηρήσει η καθολική Εκκλησία, οι ηγέτες των μεταρρυθμιστικών κινήσεων είχαν κατά βάσιν συντηρητικούς στόχους:Διακηρυσσόμενος σκοπός τους ήταν να επανέλθει η εκκλησιαστική ζωή στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, χωρίς τις περίεργες, για τα ευρύτερα στρώματα, καλλιτεχνικές και επιστημονικές «παρεκτροπές» που συνέβαιναν στην αμαρτωλή Ρώμη, παράλληλα με την απληστία και τις ακολασίες.

Η μεταρρύθμιση δεν πραγματοποιήθηκε σε ένα τόπο κι από ένα άνθρωπο, αλλά συμπυκνώνεται συχνά σε λίγα εξέχοντα πρόσωπα και χαρακτηριστικά περιστατικά, καθώς επίσης σε διάφορες μυθοπλασίες. Στην πραγματικότητα, ένα πλήθος παραγόντων προετοίμασε από τις αρχές του 16ου αιώνα το έδαφος για τις αλλαγές:
Ο γερμανόφωνος χώρος δεν εκπροσωπείτο από ένα κεντρικό κράτος, όπως η Γαλλία και η Αγγλία, αλλά ήταν διασπασμένος σε πολλά κοσμικά και εκκλησιαστικά πριγκιπάτα διαφορετικής δυναμικότητας και με διαφορετικούς στόχους των ηγεμόνων. Οι εκπρόσωποι αυτών των πριγκιπάτων εξέλεγαν τον Γερμανό αυτοκράτορα και συγκροτούσαν το κρατικό συμβούλιο (Reichstag), το οποίο έπαιξε σημαντικό ρόλο στα μεταρρυθμιστικά γεγονότα.
Το σχίσμα που είχε δημιουργηθεί στη δυτική Εκκλησία, επουλώθηκε μεν στις εκκλησιαστικές συνόδους της Πίζας (1409) και της Κωνσταντίας (1415), αλλά στη δυτική Ευρώπη κυκλοφορούσαν διάφορα μεταρρυθμιστικά προγράμματα που είχαν κύριο στόχο τον παπισμό, με αποτέλεσμα να καταδικάζει ο εκκλησιαστικός μηχανισμός συνεχώς τις «αιρετικές» απόψεις, όπως αυτές του 'Αγγλου καθηγητή θεολογίας John Wyclif τον 14ο αιώνα (εκταφιάστηκαν τα οστά του και παραδόθηκαν μετά θάνατον στην πυρά!) και του Τσέχου πρύτανη του πανεπιστημίου της Πράγας Jan Hus στις αρχές του 15ου αιώνα που καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε στην πυρά.
Διάφοροι φόροι, δασμοί και πολλές έκτακτες εισφορές που εισπράττονταν από τους Γερμανούς ηγεμόνες και διοχετεύονταν κατά ένα μέρος στα παπικά ταμεία, αποτελούσαν σημαντικό οικονομικό βάρος για τους πολίτες, οι οποίοι δεν καταφέρονταν πρωτίστως κατά των εισπρακτόρων ηγεμόνων, αλλά κατά του πάπα. Επιβαρυντικά στο γενικότερο κλίμα λειτουργούσε και η κυκλοφορία «συγχωροχαρτιών», τα οποία εμπορευόταν με απληστία ο εκκλησιαστικός μηχανισμός (για τα συγχωροχάρτια της ορθόδοξης εκκλησίας βλέπε εδώ κι εδώ).
Οι διαχεόμενες αναγεννησιακές φιλοσοφίες και αντιλήψεις, οι οποίες εισπράττονταν από κάθε πιστό και κάθε κοινωνική ομάδα έτσι, ώστε να δοθεί μια νέα, ικανοποιητική ερμηνεία για τη ζωή και τον κόσμο. Σημαντικότερο ρόλο στη δημιουργία και διάδοση των νέων ιδεών είχαν οι απόψεις του Wilhelm von Ockham ή Occam (Όκαμ, 1280-1349) για διαχωρισμού κράτους και εκκλησίας και οι ουμανιστικές ιδέες του Erasmus van Rotterdam (Έρασμος, 1466-1536).
Η διάδοση της τυπογραφίας, με τη βοήθεια της οποίας έγινε εύκολη η συστηματική έκδοση φυλλαδίων και βιβλίων με διαφορετικές απόψεις από αυτές του κεντρικού εκκλησιαστικού μηχανισμού.Οι μεταρρυθμιστικές διεργασίες ξεκίνησαν αρχικά ως επιστημονικές συζητήσεις σε θεολογικές πανεπιστημιακές σχολές και κατέληξαν σε εκρήξεις και βίαιες ενέργειες ομάδων αγροτών με αφορμή τη σύλληψη και δολοφονία καθολικών επισκόπων που περιφέρονταν στα γερμανικά κράτη και πούλαγαν «συγχωροχάρτια».

Ο ένας από τους ηγέτες των μεταρρυθμιστικών κινήσεων, Martin Luther (Λούθηρος, 1483-1546), μοναχός του τάγματος των Αυγουστίνων, διεκδικούσε αποδέσμευση από την αντίληψη για μοναδική δυνατότητα συλλογικής και ατομικής «σωτηρίας» μέσω της Εκκλησίας και για το σκοπό αυτό εντόπισε και διέδιδε περικοπές των γραφών που στήριζαν τη θέση του (Παύλος προς Ρωμαίους 1,17). Ο Ulrich Zwingli (Ζβίνγκλι, 1484-1531), με ουμανιστική παιδεία, διεκδικούσε πλήρη κατάργηση κάθε διδασκαλίας και παράδοσης που δεν εδράζεται στο γράμμα της Βίβλου και εξ αυτού δεν αναγνωρίζονταν οι ιδέες και οι λόγοι των «εκκλησιαστικών πατέρων» και οι αποφάσεις των εκκλησιαστικών συνόδων. Η διδασκαλία του Johannes Calvin (Καλβίνος, 1509-1564) περιελάμβανε ως κεντρικό σημείο την προεπιλογή του θεού και την ασημαντότητα της ανθρώπινης θέλησης για σωτηρία.

Συνθηματικός πυρήνας της μεταρρύθμισης ήταν τα τέσσερα «solus» (=μόνο) που χαρακτηρίζουν μέχρι σήμερα τη διδασκαλία όλων των προτεσταντικών δογμάτων:
sola scriptura - μόνο οι γραφές αποτελούν βάση της εκκλησιαστικής πίστης, όχι οι παραδόσεις,
solus Christus - μόνο ο Χριστός και όχι η Εκκλησία είναι η πηγή της πίστης,
sola gratia - μόνο με τη χάρη του θεού σώζεται ο άνθρωπος και όχι με τις προσωπικές ενέργειές του,
sola fide - μόνο με την πίστη γίνεται αποδεκτός ο άνθρωπος και όχι με τα έργα του.Τα επεισόδια που εξελίχθηκαν από τη δεκαετία του 1510 μέχρι τους αγροτικούς πολέμους και τον τριακονταετή πόλεμο του 17ου αιώνα, γεμίζουν πολλά βιβλία Ιστορίας και ορισμένα ιστορικά περιστατικά αποτελούν μυθιστορηματικό υλικό, όπως η διαφυγή και απόκρυψη του Λούθηρου σε πύργο και η αναζήτησή του από πράκτορες του καθολικού μηχανισμού για την εξόντωσή του κλπ.

Ο κεντρικός εκκλησιαστικός μηχανισμός της καθολικής Εκκλησίας (Ρώμη) αντέδρασε αρχικά με αμηχανία και περιορίστηκε σε συζητήσεις και στην αναζήτηση συναινετικών λύσεων. Στη συνέχεια αξιοποιήθηκαν εκκλησιασιτκά, οικονομικά και πολιτικά μέσα πίεσης και τέλος άρχισαν αφορισμοί, αναθεματισμοί και καταδίκες σε θάνατο. Μόνο που οι ηγέτες των μεταρρυθμιστικών κινήσεων είχαν βρει έγκαιρα καταφύγιο στις αυλές αντιπαπικών ηγεμόνων και στα όργανα ανεξάρτητων κοινοτήτων. Πολλοί ηγεμόνες τάχθηκαν στην πλευρά των μεταρρυθμιστών, λιγότερο από θεολογικές ανησυχίες και περισσότερο για λόγους αποδέσμευσης από τον παπικό έλεγχο. Ο αυτοκράτωρ της Γερμανίας Κάρολος V (1500-1558) παρέμεινε μεν καθολικός, δεν συγκεντρώθηκε όμως επαρκώς στην καταστολή των μεταρρυθμίσεων λόγω πολλαπλών πολεμικών ασχολιών του με τη Γαλλία και την Τουρκία.



Η εκκλησιαστική σύνοδος (concilio) στο Trento.

Το έτος 1534 ιδρύθηκε ειδικά για τον αντιπροτεσταντικό αγώνα ένα καθολικό τάγμα μοναχών, οι Ιησουΐτες, με το οποίο πίστευε η καθολική Εκκλησία ότι θα καταφέρει να ελέγξει ή καταπιέσει τη μεταρρύθμιση και να μεθοδεύσει αντιμεταρρυθμιστικές κινήσεις. Η αντιμεταρρύθμιση στηρίχθηκε σε δύο σκέλη, το θεολογικό με την επαναφορά, την ερμηνεία και τη λεκτική ανανέωση των παλαιών δοξασιών της καθολικής Εκκλησίας και, από το έτος 1540 περίπου, το κατασταλτικό με στόχο τη βίαιη υπόταξη των μεταρρυθμιστών. Για την αντίδραση της καθολικής Εκκλησίας στη θρησκευτική μεταρρύθμιση που σταδιακά έπιανε ρίζες στην Ευρώπη, πραγματοποιήθηκε μια από τις σημαντικότερες εκκλησιαστικές συνόδους στο Trento που κράτησε, με διακοπές, από 1545 μέχρι το 1563.

Στο γερμανόφωνο χώρο επήλθε προσωρινά θρησκευτική ειρήνη με το πολιτικό δόγμα cujus regio, ejus religio (=σ' όποιον ανήκει η χώρα, αυτός ορίζει και τη θρησκεία) με τη συνθήκη του Augsburg το έτος 1555. Έτσι και με δεδομένη τη θρησκευτική ανελευθερία, οι Καθολικοί είχαν πλέον δυσκολία να δραστηριοποιηθούν σε «προτεσταντικές» χώρες. Η ευρωπαϊκή Ιστορία περιλαμβάνει πολλά περιστατικά διωγμών, δολοφονιών και σφαγών (Τιρόλο, Πράγα, Ουγενότοι κ.ά.) Προτεσταντών από καθολικές ομάδες ή από καθολικούς ηγεμόνες. Πάντως, μέχρι το 18ο αιώνα εξελίχθηκαν πάμπολλες ιεραποστολικές προσπάθειες για επανένταξη «αιρετικών» στις γραμμές της καθολικής Εκκλησίας. Η ανάπτυξη και στήριξη του καλλιτεχνικού και αρχιτεκτονικού στιλ του μπαρόκ απέβλεπε στον εντυπωσιασμό καταρχάς της μεσαίας τάξης, στην προβολή του μεγαλείου των καθολικών αντιλήψεων και στην ιδεολογική περιχαράκωση.

http://sfrang.com
Περιοδικό ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ, Εκδοτικός Οίκος «Μέλισσα», Αθήνα

0 σχόλια:

ΘΕΟΤΟΚΟΣ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΠΡΟΣΤΑΤΗ ΜΟΥ

FACEBOOK


Π. ΠΑΙΣΙΟΣ

Άγιος Παναγής Μπασιάς

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ - ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ

TΡΙΩΔΙΟΝ

TΡΙΩΔΙΟΝ
Περιχαρῶς δεξώμεθα πιστοί, τὸ θεόπνευστον διάγγελμα τῆς Νηστείας, ὡς πρῴην οἱ Νινευῖται, καὶ αὖθις πόρναι καὶ τελῶναι, τὸ τῆς μετανοίας κήρυγμα, παρὰ τοῦ Ἰωάννου, δι' ἐγκρατείας ἑτοιμασθῶμεν πρὸς μετουσίαν, τῆς ἐν τῇ Σιὼν δεσποτικῆς ἱερουργίας, διὰ δακρύων προκαθαρθῶμεν τοῦ ἐν αὐτῇ θείου Νιπτῆρος, προσευξώμεθα ἰδεῖν τὴν τοῦ τυπικοῦ ἐνταῦθα, Πάσχα τελείωσιν, καὶ τοῦ ἀληθινοῦ ἀνάδειξιν, παρασκευασθῶμεν εἰς προσκύνησιν τοῦ Σταυροῦ, καὶ τῆς Ἐγέρσεως Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, βοῶντες πρὸς αὐτόν· Μὴ καταισχύνῃς ἡμᾶς, ἀπὸ τῆς προσδοκίας ἡμῶν φιλάνθρωπε!

ΑΚΟΥΣΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ

Recommended Post Slide Out For Blogger

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ

ΦΙΛΙΚΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ

Έκτρωση :

Έκτρωση :
ψυχοσωματικές επιπτώσεις (video)

ΑΓΓΕΛΟΙ

ΤΥΠΙΚΟΝ ΤΗ Μ. Χ. Ε

Οι Περιπέτειες ενός προσκυνητού

Οι Περιπέτειες ενός προσκυνητού
(Περιεχόμενα)

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΑ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ  ΚΕΙΜΕΝΑ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Το banner μας

ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΑΥΤO

ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟ

ΘΑ ΜΠΕΙ ΤΟ ΣΗΜΑ ΜΟΥ
ΣΤΟ BLOG ΣΑΣ

Eν κατακλείδι, παρακαλώ με ταπείνωση, Πατέρες και αδελφοί, να βοηθήσετε και εμένα τον αμαρτωλό και αδιάφορο για την σωτηρία μου, με την προσευχή σας…και έτσι να ξυπνήσω απο την αναισθησία μου και να καλώ το όνομα του Κυρίου μας για βοήθειά μου. Αμήν. (Ιερομ. Κλεόπας Ηλίε, Ρουμάνος)......

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

ΤΥΠΙΚΟΝ

ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΕ ΚΟΜΠΟΣΧΟΙΝΙ

ΠΡΟΣΕΥΧΗΤΑΡΙ

ΠΡΟΣΕΥΧΗΤΑΡΙ
ΤΟΥ ΑΓ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ