ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
- 2014 (25)
-
2013
(1178)
- Δεκεμβρίου(6)
- Νοεμβρίου(12)
- Σεπτεμβρίου(18)
- Ιουνίου(16)
- Μαΐου(192)
- Απριλίου(145)
- Μαρτίου(173)
- Φεβρουαρίου(211)
-
Ιανουαρίου(405)
- Η προσευχή σου θα είναι τέλεια, εφόσον θα έχεις δι...
- Απελπισία και αμέλεια. Κοίτα να δεις τη δύναμη που...
- ΠΩΣ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΤΗ ΝΥΧΤΑ...
- ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΑ
- Εξόδιος Ακολουθία Αρχιμ. π. Θεοφίλου Ζησόπουλου
- ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΙΣΙΟΥ
- Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχες 30 Ιανουαρίου
- Τεμάχιο Ιερού Λειψάνου του Αγίου Χαραλάμπους, από ...
- Εορτή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου 28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- O Γέροντας Νίκων στο ΑΝΤΙ-ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
- Μια απάντηση στον Κουράκη, που ζήτησε να πληρώνουν...
- Ποιος είναι «ψυχοπαθής», κατά τους Πατέρες της Εκκ...
- Οι ψαλμοί ενα θεόπνευστο βιβλίο γιά όλες τίς περιπ...
- Ψαλμοί του προφήτου και Βασιλέως Δαυίδ
- ΠΩΣ ΝΑ ΛΙΒΑΝΙΖΟΥΜΕ
- ΓΕΡΩΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΑΙΓΙΝΗΣ
- Ιεροί Κανόνες της Ορθοδοξίας
- ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΧΑΡΑ ΚΑΙ H EΥΤYXIA
- Ποιες οι λύπες της ζωής μας; Ποιες οι χαρές της ζω...
- ΠΕΝΘΟΣ- το παράθυρο της ελπίδας στην καρδιά μας .
- Οι ψυχές των κεκοιμημένων - π. Παϊσιος
- Ἀνακομιδὴ Τιμίων Λειψάνων Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμο...
- ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΕΚΟΙΜΗΕΝΟΥΣ
- ΡΩΣΟΣ ΑΣΚΗΤΗΣ ΣΤΟΝ ΑΘΩΝΑ
- ΟΣΙΑΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΡΗΜΙΤΗ
- Ο ΧΗΜΙΚΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΕΝΑΓΙΑΣ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ - ΜΙΚΡΗ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΔΑΝΙΗΛ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΑΓΝΏΣΤΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ...
- Βρες πότε εορτάζεις:
- ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ;
- ΥΠΕΡ ΕΚΑΤΟΝΤΟΥΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ...
- ΤΡΟΜΕΡΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΗΣ
- Ο ΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΚΟΠΟ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ
- ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΘΑΥΜΑ ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑΣ
- ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΗΣ ΥΠΑΚΟΗΣ
- ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΓΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΟΥ
- ΑΓΙΟΙ ΣΤΗ ΣΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
- ΣΠΗΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΑ
- Ο ΠΑΤΕΡ ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΚΑΙ Η ΣΠΗΛΙΑ
- Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ Ο Ε' ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟ ΑΠΕΦΕΥΓΑΝ ΤΗ ΔΟΞΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- ΦΟΒΕΡΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
- ΟΙ ΥΠΟΜΕΝΟΝΤΕΣ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΑΒΕΡΚΙΟΣ
- ΔΕΚΑ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΚΑΙ ΑΝΏΝΥΜΟΙ ΑΓΙΟΙ
- Ο ΓΕΡΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΕ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΘΑΝΑΤΟΥ (ΙΖ' αιώνας)
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΦΟΒΕΡΟ ΘΑΥΜΑ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
- Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
- Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ
- Ο ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΙΩΑΚΕΙΜ ΣΠΕΤΣΕΡΗΣ 1860-1934
- ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ Ο ΓΕΡΟ - ΔΑΝΙΗΛ (ΙΘ' αι...
- ΕΝΑΡΕΤΟΣ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
- ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ «Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ»
- Ο ΑΣΚΗΤΗΣ ΓΕΡΟ - ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (ΙΣΤ' αιώνας)
- Ο ΓΕΡΟ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ
- Ο ΓΕΡΟ ΙΩΣΗΦ - ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ (1912)
- Ο ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΚΗΤΗ (1880 - 1967)
- Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟ ΚΟΜΒΟΣΧΟΙΝΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΧΗ
- Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
- Η Επιστήμη και οι Άγιοι Πατέρες
- Η επιστήμη μπροστά στη σταύρωση και την ανάσταση τ...
- Η ΚΑΥΣΙΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ Η ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ...
- ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ και... «ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ» (εκτός και εντός εισα...
- Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταν...
- Νουθεσίες Γέροντα Ευσεβίου Γιαννακάκη (1910-1995)
- Διδαχές Αγίου Κοσμά του Αιτωλού
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959
- Αρτέμης: «Ο Θεός μας μιλάει κάθε στιγμή…».(Συνέντε...
- Οικογενειακές στενοχώριες και αγιασμός - Γερων Πορ...
- Το πιο συγκλονιστικό θαύμα του γέροντος Παϊσίου (ε...
- Η δήθεν «καταδικαστική» απόφαση της Ελλάδος από το...
- Πως θα καταγράφονται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγέ...
- Θα μας θεωρούν ΟΛΟΥΣ νεκρούς από 1ης Ιουνίου 2013 ...
- Δεν πρέπει να εμπιστευόμαστε, ούτε να δίνουμε θάρρ...
- Οι νέοι και η γλώσσα των Λειτουργικών Κειμένων
- ΑΝΕΥ ΝΕΩΝ: Προς τους νέους...
- Η στενοχώρια δείχνει ότι δεν εμπιστευόμαστε τη ζωή...
- «Αμάρτησα ως άνθρωπος, λυπήσου με ως Θεός!»
- Ὁ Ὅσιος Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος ὁ ἐν Κύπρῳ ἀσκήσας 2...
- Ἡ Ἁγία Ξένη 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- Η Αρπαγή της εκκλησίας
- Πρέπει οι Χριστιανοί να είναι ανεκτικοί στις θρησκ...
- Ποια είναι σωστή θρησκεία για μένα;
- Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να ευαγγελίσεις κάπ...
- Ἡμερομηνίες τοῦ Πάσχα
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- Π Ρ Ο Λ Ο Γ ΟΣ
- «Η Ασκητική της Αγάπης»
- Ας αποφεύγουμε όσους μας βλάπτουν...
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Μάθε να περιμένεις (α΄)
- Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος 22 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Ο Κύριος, αγαπητοί μου, είπε: «Ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται, ο δε απιστήσας κατακριθήσεται» (Μαρκ. 16, 16). Όποιος, δηλαδή, πιστεύσει και βαπτισθεί, θα σωθεί, αλλ’ όποιος δεν πιστεύσει θα καταδικασθεί. Καθώς βλέπετε, δυο πράγματα χρειάζονται για την σωτηρία μας: το ένα είναι η πίστις, το άλλο είναι η βάπτισις. Προηγείται η πίστης, ακολουθεί η βάπτισις.
Γι’ αυτό βλέπουμε στην αρχαία εποχή, πως κανένας δεν βαπτιζόταν αν προηγουμένως δε εκατηχείτο. Έπρεπε να διδαχθεί καλά τι πρέπει να πιστεύει και να κάνει σαν χριστιανός. Και αφού ομολογούσε φανερά πως πιστεύει στο Χριστό και είναι πρόθυμος για την πίστη αυτή και το αίμα του να χύση, τότε βαπτιζόταν.
***
Xωρίς κατήχηση κανένας δεν βαπτιζόταν. Και αυτοί που βαπτίζονταν δεν ήταν νήπια, που δεν καταλαβαίνουν τίποτα, αλλ’ ήταν σε ηλικία που μπορούσαν ν’ ακούσουν και να καταλάβουν. Στον καιρό των διωγμών η βάπτισης γινόταν σε μέρη ερημικά, εκεί όπου υπήρχαν πηγές, λίμνες και ποτάμια. Μυστική ήταν η βάπτισίς τους. Λίγα πρόσωπα ήταν παρόντα.
Όταν σταμάτησαν οι διωγμοί εναντίον των χριστιανών και άρχισαν να χτίζονται ναοί, τότε η βάπτισις δεν γινόταν μυστικά, αλλά φανερά. Φανερά γινόταν η κατήχησης και φανερά η βάπτισις. Η μέρα δε που γινόταν η βάπτισις ήταν μέρα που προκαλούσε γενική χαρά. Όση χαρά σήμερα αισθάνονται οι άνθρωποι τη μέρα που γίνεται γάμος, τόση και μεγαλύτερη χαρά αισθανόντουσαν τότε τη μέρα της βαπτίσεως. Και ο γάμος είναι μυστήριο, αλλά η βάπτισις είναι μυστήριο ανώτερο από το γάμο. Αν κανένας δεν τελέσει γάμο στη ζωή του, αλλ’ αποφασίσει να ζήση μια αγνή και καθαρή ζωή, αφοσιωμένη στο Χριστό, αυτός όχι μονάχα δεν χάνει, αλλά βρίσκεται σε ανώτερο πνευματικό επίπεδο και κερδίζει τον παράδεισο. Χωρίς γάμο σώζεται ο άνθρωπος, αλλά χωρίς βάπτιση δεν σώζεται. Η βάπτισις είναι το πρώτο και το αναγκαιότερο από όλα τα μυστήρια. Όπως λένε οι πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας, η βάπτισις είναι η θύρα, η πόρτα, απ’ όπου μπαίνει ο άνθρωπος στην Εκκλησία.
Γι’ αυτό με μεγάλη επισημότητα γινόταν το μυστήριο του βαπτίσματος. Σαν ημέρα δε βαπτίσεως όριζαν συνήθως κάποια απ’ τις μεγάλες γιορτές της Χριστιανοσύνης, και μάλιστα τα Χριστούγεννα, τα Θεοφάνεια, την Πεντηκοστή και προπαντός τη γιορτή της Αναστάσεως του Κυρίου.
Αυτοί που ήταν έτοιμοι να βαπτισθούν ερχόντουσαν νωρίς στην εκκλησία έμεναν για τελευταία φορά στη θέση των κατηχούμενων, και από κει οδηγούνταν στη βάπτιση. Που βαπτιζόντουσαν; Μέσα σε κολυμβήθρες; Όχι. Τότε δεν υπήρχαν κολυμβήθρες. Αλλά μέσα ή δίπλα στην εκκλησία υπήρχαν τα λεγόμενα βαπτιστήρια. Ήταν ιδιαίτερα κτίσματα. Άνοιγαν βαθύ λάκκο στο δάπεδο στο ανάστημα περίπου του ανθρώπου· λάκκο που κατέβαινε κανένας κάτω με σκαλοπάτια· λάκκο που συνήθως είχε το σχήμα του σταυρού. Αυτό ήταν το βαπτιστήριο. Το γέμιζαν νερό και σ’ αυτό κατέβαινε αυτός που επρόκειτο να βαπτισθεί. Ο ιερεύς στεκόταν σε μια κολώνα που ήταν στη μέση του βαπτιστηρίου και από εκεί συνήθως βάπτιζε.
Όταν οι βαπτιζόμενοι έβγαιναν απ’ τα νερά του βαπτιστηρίου, ντύνονταν μ’ άσπρη φορεσιά, που τη φορούσαν όλη την πρώτη εβδομάδα κι ήταν γεμάτοι χαρά. Η άσπρη φορεσιά σήμαινε πως ο άνθρωπος προτού να βαπτισθεί είναι ψυχή μαύρη σαν αράπης, γιατί φέρνει πάνω του αμαρτίες. Ναι, σαν αράπης είνε ο άνθρωπος πριν να βαπτισθεί. Αλλ’ όταν βγαίνει, είνε άσπρος σαν το χιόνι. Πετάει από πάνω του το βρωμερό ρούχο της αμαρτίας και ντύνεται το καινούριο και καθαρό ρούχο της νέας, της χριστιανικής ζωής. αποβάλλει το σατανά, ντύνεται το Χριστό. Γι’ αυτό και στη βάπτιση ψάλλεται το «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε». Και ο ωραίος αυτός ύμνος, λόγια θεόπνευστα του αποστόλου Παύλου (Ρωμ. 6, 3· Γαλ. 3, 27), εξακολουθεί να ψάλλεται και τώρα, αλλά λίγοι ξέρουν την αιτία για την οποία ψάλλεται.
***
Τέτοια βαπτιστήρια δεν υπάρχουν σήμερα. Σώζονται μονάχα μερικά σε πολύ αρχαίες εκκλησίες. Ένα ή δύο στην Ιταλία, ένα στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινουπόλεως και ένα άλλο εδώ στην Ελλάδα. Βρίσκεται σε ένα μικρό νησί του Αιγαίου πελάγους, στην Πάρο, στην ιδιαιτέρα μου πατρίδα. Βρίσκεται χτισμένο μέσα σ’ ένα ωραιότατο ναό, που χτίστηκε τον 5ον αιώνα μ.Χ. Ο ναός αυτός είναι η περίφημη Εκατονταπυλιανή της Πάρου. Γιορτάζει στην εορτή της κοιμήσεως της Θεοτόκου και χιλιάδες κόσμος πηγαίνει στη γιορτή της. Όσοι πηγαίνουν στην Εκατονταπυλιανή, επισκέπτονται και το βαπτιστήριο της αρχαίας αυτής εκκλησίας, που ’ναι χτισμένο στο δεξιό μέρος.
Είναι ολόκληρο κτίσμα. Έχει σχήμα μεγάλου σταυρού, πράγμα που φανερώνει πως στην αρχαία εποχή βαπτιζόντουσαν πολλοί μαζί την ίδια μέρα. Ο επισκέπτης που για πρώτη φορά βλέπει το βαπτιστήριο συγκινείται. Έρχεται στη σκέψη του η αρχαία εκείνη ένδοξη εποχή της Εκκλησίας, που οι άνθρωποι βαπτιζόντουσαν σε μεγάλη ηλικία και είχαν συναίσθηση τι γινόταν. Ήταν χριστιανοί με συνείδηση και συναίσθηση. Ήξεραν σε ποιον πιστεύουν και τι ιερές υποχρεώσεις είχαν απ’ την ώρα που βαπτιζόντουσαν.
Ενώ σήμερα; Αλλοίμονο! Καμιά συναίσθησης για το ιερό μυστήριο. Βέβαια απ’ τα βρέφη που βαπτίζονται σήμερα δεν περιμένει κανένας καμιά συναίσθηση. Κανένας από μας που βαπτιστήκαμε σε νηπιακή ηλικία δεν θυμάται τη βάπτισή του. Ακούει μονάχα τους γονείς του να λένε πως όταν ήταν μικρός τον πήραν και τον βάπτισαν και ο νονός που τον δέχθηκε απ’ την κολυμβήθρα ήταν ο τάδε άνθρωπος.
Η Εκκλησία μας δέχθηκε να βαπτίζονται και τα νήπια, αλλά με έναν όρο: να υπάρχει ανάδοχος, νονός. Χωρίς νονό βάπτισις δεν γίνεται. Ο νονός που παρίσταται στη βάπτιση δεν παρίσταται τυπικά, αλλ’ η παρουσία του έχει μεγάλη σημασία. Είναι σαν να λέει: Χριστέ, σ’ ευχαριστώ και σε δοξάζω που μ’ αξίωσες κι’ εμένα τον ανάξιο να δεχθώ μέσ’ απ’ τα νερά της κολυμπήθρας ένα δικό σου παιδί. Το παιδί αυτό λόγω της ηλικίας του δεν γνωρίζει τίποτε. Δεν ξέρει το όνομά σου, το γλυκύτερο όνομα που υπάρχει στον κόσμο. Δεν ξέρει τις εντολές σου, το θέλημά σου το άγιο. Εγώ, Χριστέ, αναλαμβάνω να το διδάξω, να μάθει ν’ αγαπάει εσένα παραπάνω απ’ όλα και να γίνει ένας ζωντανός χριστιανός. Βαρύ είναι το έργο που αναλαμβάνω, αλλά συ, Χριστέ, που αγάπησες τα παιδιά, βοήθησέ με να μη σκανδαλίσω το παιδί, αλλά να το σώσω με τη διδασκαλία και το παράδειγμά μου…
Ποιος ή ποια από κείνους που βαπτίζουν σήμερα παιδιά σκέπτονται έτσι; Δυστυχώς το ιερό μυστήριο της βαπτίσεως έχει καταντήσει για τους πολλούς κοσμικό γεγονός. Πρέπει να κλάψουμε για το κατάντημά μας. Αχ και να ξαναρχόντουσαν τα χρόνια εκείνα που οι άνθρωποι βαπτιζόντουσαν σε μεγάλη ηλικία!
Η ιερά μας Μητρόπολις, για να διδάξει γονείς και αναδόχους την τεραστία ευθύνη που έχουν, μοιράζει τη μέρα της βαπτίσεως ένα έντυπο γράμμα.
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
Γι’ αυτό βλέπουμε στην αρχαία εποχή, πως κανένας δεν βαπτιζόταν αν προηγουμένως δε εκατηχείτο. Έπρεπε να διδαχθεί καλά τι πρέπει να πιστεύει και να κάνει σαν χριστιανός. Και αφού ομολογούσε φανερά πως πιστεύει στο Χριστό και είναι πρόθυμος για την πίστη αυτή και το αίμα του να χύση, τότε βαπτιζόταν.
***
Xωρίς κατήχηση κανένας δεν βαπτιζόταν. Και αυτοί που βαπτίζονταν δεν ήταν νήπια, που δεν καταλαβαίνουν τίποτα, αλλ’ ήταν σε ηλικία που μπορούσαν ν’ ακούσουν και να καταλάβουν. Στον καιρό των διωγμών η βάπτισης γινόταν σε μέρη ερημικά, εκεί όπου υπήρχαν πηγές, λίμνες και ποτάμια. Μυστική ήταν η βάπτισίς τους. Λίγα πρόσωπα ήταν παρόντα.
Όταν σταμάτησαν οι διωγμοί εναντίον των χριστιανών και άρχισαν να χτίζονται ναοί, τότε η βάπτισις δεν γινόταν μυστικά, αλλά φανερά. Φανερά γινόταν η κατήχησης και φανερά η βάπτισις. Η μέρα δε που γινόταν η βάπτισις ήταν μέρα που προκαλούσε γενική χαρά. Όση χαρά σήμερα αισθάνονται οι άνθρωποι τη μέρα που γίνεται γάμος, τόση και μεγαλύτερη χαρά αισθανόντουσαν τότε τη μέρα της βαπτίσεως. Και ο γάμος είναι μυστήριο, αλλά η βάπτισις είναι μυστήριο ανώτερο από το γάμο. Αν κανένας δεν τελέσει γάμο στη ζωή του, αλλ’ αποφασίσει να ζήση μια αγνή και καθαρή ζωή, αφοσιωμένη στο Χριστό, αυτός όχι μονάχα δεν χάνει, αλλά βρίσκεται σε ανώτερο πνευματικό επίπεδο και κερδίζει τον παράδεισο. Χωρίς γάμο σώζεται ο άνθρωπος, αλλά χωρίς βάπτιση δεν σώζεται. Η βάπτισις είναι το πρώτο και το αναγκαιότερο από όλα τα μυστήρια. Όπως λένε οι πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας, η βάπτισις είναι η θύρα, η πόρτα, απ’ όπου μπαίνει ο άνθρωπος στην Εκκλησία.
Γι’ αυτό με μεγάλη επισημότητα γινόταν το μυστήριο του βαπτίσματος. Σαν ημέρα δε βαπτίσεως όριζαν συνήθως κάποια απ’ τις μεγάλες γιορτές της Χριστιανοσύνης, και μάλιστα τα Χριστούγεννα, τα Θεοφάνεια, την Πεντηκοστή και προπαντός τη γιορτή της Αναστάσεως του Κυρίου.
Αυτοί που ήταν έτοιμοι να βαπτισθούν ερχόντουσαν νωρίς στην εκκλησία έμεναν για τελευταία φορά στη θέση των κατηχούμενων, και από κει οδηγούνταν στη βάπτιση. Που βαπτιζόντουσαν; Μέσα σε κολυμβήθρες; Όχι. Τότε δεν υπήρχαν κολυμβήθρες. Αλλά μέσα ή δίπλα στην εκκλησία υπήρχαν τα λεγόμενα βαπτιστήρια. Ήταν ιδιαίτερα κτίσματα. Άνοιγαν βαθύ λάκκο στο δάπεδο στο ανάστημα περίπου του ανθρώπου· λάκκο που κατέβαινε κανένας κάτω με σκαλοπάτια· λάκκο που συνήθως είχε το σχήμα του σταυρού. Αυτό ήταν το βαπτιστήριο. Το γέμιζαν νερό και σ’ αυτό κατέβαινε αυτός που επρόκειτο να βαπτισθεί. Ο ιερεύς στεκόταν σε μια κολώνα που ήταν στη μέση του βαπτιστηρίου και από εκεί συνήθως βάπτιζε.
Όταν οι βαπτιζόμενοι έβγαιναν απ’ τα νερά του βαπτιστηρίου, ντύνονταν μ’ άσπρη φορεσιά, που τη φορούσαν όλη την πρώτη εβδομάδα κι ήταν γεμάτοι χαρά. Η άσπρη φορεσιά σήμαινε πως ο άνθρωπος προτού να βαπτισθεί είναι ψυχή μαύρη σαν αράπης, γιατί φέρνει πάνω του αμαρτίες. Ναι, σαν αράπης είνε ο άνθρωπος πριν να βαπτισθεί. Αλλ’ όταν βγαίνει, είνε άσπρος σαν το χιόνι. Πετάει από πάνω του το βρωμερό ρούχο της αμαρτίας και ντύνεται το καινούριο και καθαρό ρούχο της νέας, της χριστιανικής ζωής. αποβάλλει το σατανά, ντύνεται το Χριστό. Γι’ αυτό και στη βάπτιση ψάλλεται το «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε». Και ο ωραίος αυτός ύμνος, λόγια θεόπνευστα του αποστόλου Παύλου (Ρωμ. 6, 3· Γαλ. 3, 27), εξακολουθεί να ψάλλεται και τώρα, αλλά λίγοι ξέρουν την αιτία για την οποία ψάλλεται.
***
Τέτοια βαπτιστήρια δεν υπάρχουν σήμερα. Σώζονται μονάχα μερικά σε πολύ αρχαίες εκκλησίες. Ένα ή δύο στην Ιταλία, ένα στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινουπόλεως και ένα άλλο εδώ στην Ελλάδα. Βρίσκεται σε ένα μικρό νησί του Αιγαίου πελάγους, στην Πάρο, στην ιδιαιτέρα μου πατρίδα. Βρίσκεται χτισμένο μέσα σ’ ένα ωραιότατο ναό, που χτίστηκε τον 5ον αιώνα μ.Χ. Ο ναός αυτός είναι η περίφημη Εκατονταπυλιανή της Πάρου. Γιορτάζει στην εορτή της κοιμήσεως της Θεοτόκου και χιλιάδες κόσμος πηγαίνει στη γιορτή της. Όσοι πηγαίνουν στην Εκατονταπυλιανή, επισκέπτονται και το βαπτιστήριο της αρχαίας αυτής εκκλησίας, που ’ναι χτισμένο στο δεξιό μέρος.
Είναι ολόκληρο κτίσμα. Έχει σχήμα μεγάλου σταυρού, πράγμα που φανερώνει πως στην αρχαία εποχή βαπτιζόντουσαν πολλοί μαζί την ίδια μέρα. Ο επισκέπτης που για πρώτη φορά βλέπει το βαπτιστήριο συγκινείται. Έρχεται στη σκέψη του η αρχαία εκείνη ένδοξη εποχή της Εκκλησίας, που οι άνθρωποι βαπτιζόντουσαν σε μεγάλη ηλικία και είχαν συναίσθηση τι γινόταν. Ήταν χριστιανοί με συνείδηση και συναίσθηση. Ήξεραν σε ποιον πιστεύουν και τι ιερές υποχρεώσεις είχαν απ’ την ώρα που βαπτιζόντουσαν.
Ενώ σήμερα; Αλλοίμονο! Καμιά συναίσθησης για το ιερό μυστήριο. Βέβαια απ’ τα βρέφη που βαπτίζονται σήμερα δεν περιμένει κανένας καμιά συναίσθηση. Κανένας από μας που βαπτιστήκαμε σε νηπιακή ηλικία δεν θυμάται τη βάπτισή του. Ακούει μονάχα τους γονείς του να λένε πως όταν ήταν μικρός τον πήραν και τον βάπτισαν και ο νονός που τον δέχθηκε απ’ την κολυμβήθρα ήταν ο τάδε άνθρωπος.
Η Εκκλησία μας δέχθηκε να βαπτίζονται και τα νήπια, αλλά με έναν όρο: να υπάρχει ανάδοχος, νονός. Χωρίς νονό βάπτισις δεν γίνεται. Ο νονός που παρίσταται στη βάπτιση δεν παρίσταται τυπικά, αλλ’ η παρουσία του έχει μεγάλη σημασία. Είναι σαν να λέει: Χριστέ, σ’ ευχαριστώ και σε δοξάζω που μ’ αξίωσες κι’ εμένα τον ανάξιο να δεχθώ μέσ’ απ’ τα νερά της κολυμπήθρας ένα δικό σου παιδί. Το παιδί αυτό λόγω της ηλικίας του δεν γνωρίζει τίποτε. Δεν ξέρει το όνομά σου, το γλυκύτερο όνομα που υπάρχει στον κόσμο. Δεν ξέρει τις εντολές σου, το θέλημά σου το άγιο. Εγώ, Χριστέ, αναλαμβάνω να το διδάξω, να μάθει ν’ αγαπάει εσένα παραπάνω απ’ όλα και να γίνει ένας ζωντανός χριστιανός. Βαρύ είναι το έργο που αναλαμβάνω, αλλά συ, Χριστέ, που αγάπησες τα παιδιά, βοήθησέ με να μη σκανδαλίσω το παιδί, αλλά να το σώσω με τη διδασκαλία και το παράδειγμά μου…
Ποιος ή ποια από κείνους που βαπτίζουν σήμερα παιδιά σκέπτονται έτσι; Δυστυχώς το ιερό μυστήριο της βαπτίσεως έχει καταντήσει για τους πολλούς κοσμικό γεγονός. Πρέπει να κλάψουμε για το κατάντημά μας. Αχ και να ξαναρχόντουσαν τα χρόνια εκείνα που οι άνθρωποι βαπτιζόντουσαν σε μεγάλη ηλικία!
Η ιερά μας Μητρόπολις, για να διδάξει γονείς και αναδόχους την τεραστία ευθύνη που έχουν, μοιράζει τη μέρα της βαπτίσεως ένα έντυπο γράμμα.
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
ΕτικέτεςΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου