ΜΥΝΗΜΑ ΗΜΕΡΑΣ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΗ
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ
FIREFOX
ή
GOOGLE CHROME
Κάθε μέρα το πρωί ...
... βάλε αρχή σε κάθε αρετή και εντολή του θεού. Και αγωνίσου
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
Με πολλή υπομονή
Με φόβο και μακροθυμία,
Με αγάπη θεού,
Με όλη την προθυμία ψυχής και σώματος,
Με ταπείνωση πολλή,
Με υπομονή θλίψης της καρδιάς και προσεκτική φύλαξη της
Με προσευχή πολλή
Με προσευχή για τους άλλους με στεναγμούς,
Με αγνότητα γλώσσας,
Με προσοχή στα μάτια.
Να μη οργίζεσαι κι αν ακόμα σε ατιμάζουν, αλλά έχοντας ειρήνη μέσα σου•
Να μην ανταποδίνεις κακό αντί κακού
Να μην προσέχεις τα λάθη των άλλων
Να μη δίνεις αξία στον εαυτό σου, πού είναι κάτω από όλα τα κτίσματα
Να αντιτάσσεται και να απαρνείσαι την ύλη και όλα όσα έχουν σχέση με τη σάρκα.
Να ζεις:
Με διάθεση άρσης σταυρού, Με αγωνιστικό φρόνημα, Με πτωχεία του πνεύματος,
Με άσκηση και προαίρεση πνευματική,
Με μετάνοια και δάκρυα,
Με αγώνα πολέμου,
Με διάκριση,
Με αγνότητα ψυχής,
Με φαγητό όπως πρέπει,
Δουλεύοντας με ησυχία το εργόχειρο,
Με νυχτερινές αγρυπνίες,
Υπομένοντας την πείνα και τη δίψα, το κρύο και τη γύμνια,
Κοπιάζοντας. και πάνω άπ' όλα και μαζί μ' αυτά:
Να κλείνεις ό ίδιος τον τάφο από πάνω σου σαν να έχεις πεθά¬νει,
Έχοντας το φρόνημα πώς κοντά σου βρίσκεται ό θάνατος κά¬θε στιγμή...
Θα θελήσει άραγε να ακούσει ό σύγχρονος άνθρωπος τα μηνύματα αυτά πού μας στέλνουν οι αρχαίοι ασκητές της Θηβαΐδος και οι άλλοι αντίστοιχοί τους; Θα το θελήσει;
H ΠΙΣΤΗ
Blog Archive
- 2018 (1)
- 2017 (15)
- 2015 (9)
- 2014 (25)
-
2013
(1178)
- Δεκεμβρίου(6)
- Νοεμβρίου(12)
- Σεπτεμβρίου(18)
- Ιουνίου(16)
- Μαΐου(192)
- Απριλίου(145)
- Μαρτίου(173)
- Φεβρουαρίου(211)
-
Ιανουαρίου(405)
- Η προσευχή σου θα είναι τέλεια, εφόσον θα έχεις δι...
- Απελπισία και αμέλεια. Κοίτα να δεις τη δύναμη που...
- ΠΩΣ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΤΗ ΝΥΧΤΑ...
- ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΑ
- Εξόδιος Ακολουθία Αρχιμ. π. Θεοφίλου Ζησόπουλου
- ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΙΣΙΟΥ
- Οἱ Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχες 30 Ιανουαρίου
- Τεμάχιο Ιερού Λειψάνου του Αγίου Χαραλάμπους, από ...
- Εορτή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου 28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- O Γέροντας Νίκων στο ΑΝΤΙ-ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
- Μια απάντηση στον Κουράκη, που ζήτησε να πληρώνουν...
- Ποιος είναι «ψυχοπαθής», κατά τους Πατέρες της Εκκ...
- Οι ψαλμοί ενα θεόπνευστο βιβλίο γιά όλες τίς περιπ...
- Ψαλμοί του προφήτου και Βασιλέως Δαυίδ
- ΠΩΣ ΝΑ ΛΙΒΑΝΙΖΟΥΜΕ
- ΓΕΡΩΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΑΙΓΙΝΗΣ
- Ιεροί Κανόνες της Ορθοδοξίας
- ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΧΑΡΑ ΚΑΙ H EΥΤYXIA
- Ποιες οι λύπες της ζωής μας; Ποιες οι χαρές της ζω...
- ΠΕΝΘΟΣ- το παράθυρο της ελπίδας στην καρδιά μας .
- Οι ψυχές των κεκοιμημένων - π. Παϊσιος
- Ἀνακομιδὴ Τιμίων Λειψάνων Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμο...
- ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΕΚΟΙΜΗΕΝΟΥΣ
- ΡΩΣΟΣ ΑΣΚΗΤΗΣ ΣΤΟΝ ΑΘΩΝΑ
- ΟΣΙΑΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΡΗΜΙΤΗ
- Ο ΧΗΜΙΚΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΕΝΑΓΙΑΣ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ - ΜΙΚΡΗ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- Ο ΣΟΦΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΔΑΝΙΗΛ ΣΤΑ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
- ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΑΓΝΏΣΤΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ...
- Βρες πότε εορτάζεις:
- ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ;
- ΥΠΕΡ ΕΚΑΤΟΝΤΟΥΤΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ...
- ΤΡΟΜΕΡΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΗΣ
- Ο ΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΚΟΠΟ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ
- ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΘΑΥΜΑ ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑΣ
- ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΗΣ ΥΠΑΚΟΗΣ
- ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΓΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΟΥ
- ΑΓΙΟΙ ΣΤΗ ΣΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
- ΣΠΗΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΑ
- Ο ΠΑΤΕΡ ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΚΑΙ Η ΣΠΗΛΙΑ
- Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ Ο Ε' ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟ ΑΠΕΦΕΥΓΑΝ ΤΗ ΔΟΞΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
- ΦΟΒΕΡΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
- ΟΙ ΥΠΟΜΕΝΟΝΤΕΣ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ
- Ο ΓΕΡΩΝ ΑΒΕΡΚΙΟΣ
- ΔΕΚΑ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΚΑΙ ΑΝΏΝΥΜΟΙ ΑΓΙΟΙ
- Ο ΓΕΡΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΕ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΘΑΝΑΤΟΥ (ΙΖ' αιώνας)
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ
- ΦΟΒΕΡΟ ΘΑΥΜΑ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
- Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
- Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΜΟΝΑΧΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ
- Ο ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ ΙΩΑΚΕΙΜ ΣΠΕΤΣΕΡΗΣ 1860-1934
- ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ Ο ΓΕΡΟ - ΔΑΝΙΗΛ (ΙΘ' αι...
- ΕΝΑΡΕΤΟΣ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΩΤΗΣ
- ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ «Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ»
- Ο ΑΣΚΗΤΗΣ ΓΕΡΟ - ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ (ΙΣΤ' αιώνας)
- Ο ΓΕΡΟ ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ
- Ο ΓΕΡΟ ΙΩΣΗΦ - ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΣΤΗ Ν. ΣΚΗΤΗ (1912)
- Ο ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΚΗΤΗ (1880 - 1967)
- Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟ ΚΟΜΒΟΣΧΟΙΝΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΧΗ
- Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
- Η Επιστήμη και οι Άγιοι Πατέρες
- Η επιστήμη μπροστά στη σταύρωση και την ανάσταση τ...
- Η ΚΑΥΣΙΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ Η ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ...
- ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ και... «ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ» (εκτός και εντός εισα...
- Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταν...
- Νουθεσίες Γέροντα Ευσεβίου Γιαννακάκη (1910-1995)
- Διδαχές Αγίου Κοσμά του Αιτωλού
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959
- Αρτέμης: «Ο Θεός μας μιλάει κάθε στιγμή…».(Συνέντε...
- Οικογενειακές στενοχώριες και αγιασμός - Γερων Πορ...
- Το πιο συγκλονιστικό θαύμα του γέροντος Παϊσίου (ε...
- Η δήθεν «καταδικαστική» απόφαση της Ελλάδος από το...
- Πως θα καταγράφονται ηλεκτρονικά όλες οι συναλλαγέ...
- Θα μας θεωρούν ΟΛΟΥΣ νεκρούς από 1ης Ιουνίου 2013 ...
- Δεν πρέπει να εμπιστευόμαστε, ούτε να δίνουμε θάρρ...
- Οι νέοι και η γλώσσα των Λειτουργικών Κειμένων
- ΑΝΕΥ ΝΕΩΝ: Προς τους νέους...
- Η στενοχώρια δείχνει ότι δεν εμπιστευόμαστε τη ζωή...
- «Αμάρτησα ως άνθρωπος, λυπήσου με ως Θεός!»
- Ὁ Ὅσιος Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος ὁ ἐν Κύπρῳ ἀσκήσας 2...
- Ἡ Ἁγία Ξένη 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- Η Αρπαγή της εκκλησίας
- Πρέπει οι Χριστιανοί να είναι ανεκτικοί στις θρησκ...
- Ποια είναι σωστή θρησκεία για μένα;
- Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να ευαγγελίσεις κάπ...
- Ἡμερομηνίες τοῦ Πάσχα
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
- ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- Π Ρ Ο Λ Ο Γ ΟΣ
- «Η Ασκητική της Αγάπης»
- Ας αποφεύγουμε όσους μας βλάπτουν...
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Μάθε να περιμένεις (α΄)
- Ὁ Ἅγιος Τιμόθεος ὁ Ἀπόστολος 22 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
- 2012 (253)
Pages
]]>
.
.
.
Από το Blogger.
Συνεχίζουμε, αγαπητοί μου, συνεχίζουμε την περιγραφή του ορθόδοξου ναού. Γιατί είναι ανάγκη οι χριστιανοί μας να μάθουν κάθε τι που γίνεται στην Εκκλησία μας. Στις προηγούμενες ομιλίες μας είδαμε τι υπήρχε έξω απ’ την εκκλησία, στο προαύλιο. Είδαμε κατόπιν το νάρθηκα, που ονομάζεται και πρόναος, τι σημασία έχει. Μπήκαμε εν συνεχεία στο ναό. Είδαμε το μέρος που πρέπει να στέκονται οι άντρες, το μέρος που πρέπει να στέκονται οι γυναίκες, το γυναικωνίτη. Είδαμε τον άμβωνα. Είδαμε το δεσποτικό. Εξηγήσαμε τη σημασία τους. Και τώρα προχωρούμε προς το μέρος εκείνο, που είναι το πιο ιερό και άγιο μέρος του ναού. Είναι το ιερό βήμα.
Στην αρχαία Εκκλησία το ιερό βήμα χωριζόταν απ’ τον υπόλοιπο ναό με κιγκλίδωμα. Και ήταν το ιερό πάντοτε στραμμένο προς την ανατολή. Απ’ την ανατολή βγαίνει ο ήλιος, που είναι η πιο ωραία εικόνα του πνευματικού ήλιου, του Χριστού, που ήρθε να φωτίσει τον κόσμο. «Δόξα σοι τω δείξαντι το φως». Και προς την ανατολή πρέπει να στρεφόμαστε και να κάνουμε την προσευχή μας, εκτός μόνο αν βρεθούμε σε ξένα μέρη, μέσα σε δάση ή ερημιές, και δεν μπορούμε να διακρίνουμε που είναι η ανατολή. Στις περιπτώσεις αυτές προσευχόμαστε αδιακρίτως. Αλλ’ οι ναοί απ’ την αρχαία εποχή ήταν χτισμένοι να βλέπουν προς την ανατολή. Οι παπικοί δεν δίνουν μεγάλη σημασία σ’ αυτό. Αλλ’ εμείς οι ορθόδοξοι τηρούμε και σ’ αυτό την ιερά παράδοση. Προς ανατολάς χτίζεται το ιερό βήμα των ναών.
Το ιερό βήμα είναι για το ιερατείο. Στην αρχαία εποχή στην κόγχη του ιερού βήματος, εκεί όπου εμείς σήμερα τοποθετούμε τον Εσταυρωμένο, υπήρχε το λεγόμενο σύνθρονο. Τι θα πει σύνθρονο; Ήταν σ’ όλο το ημικύκλιο της κόγχης χτισμένα καθίσματα, θρόνοι, που ήταν προορισμένοι για το ιερατείο. Στο μεσαίο θρόνο, που κάπως διακρινόταν από τους άλλους, καθόταν ο επίσκοπος, και δεξιά και αριστερά του κάθονταν στους θρόνους οι πρεσβύτεροι. Ήταν η άγια εποχή, που η υπερηφάνεια δεν ξεχώριζε επισκόπους και ιερείς, αλλά επίσκοποι και πρεσβύτεροι, ταπεινοί και ενωμένοι, συναντώντο στο σύνθρονο σαν υπηρέτες του Χριστού. Αυτό δεν σήμαινε αναρχία. Γιατί οι πρεσβύτεροι γνώριζαν τον επίσκοπό τους σαν προκαθήμενο, σαν προϊστάμενο της αδελφότητος, και δεν έκαναν τίποτα χωρίς τη δική του έγκριση.
Ο δεσποτικός θρόνος, για τον οποίο μιλήσαμε στην προηγούμενη ομιλία, στην αρχαία εποχή βρισκόταν μέσα στο ιερό βήμα, όχι απομονωμένος, αλλά ανάμεσα σε άλλους θρόνους, στους θρόνους των πρεσβυτέρων. Αλλά θα ρωτήσετε: Πως έφυγε από κει ο δεσποτικός θρόνος και βρέθηκε έξω από το ιερό βήμα, στο κέντρο του ναού; Αυτό συνέβη πολύ αργότερα. Όταν το εικονοστάσι (τέμπλο) υψώθηκε και κάλυψε όλη σχεδόν την πρόσοψη του ιερού βήματος, το σύνθρονο πια δεν φαινόταν, όπως πρώτα. Τότε ο δεσποτικός θρόνος από το ιερό βήμα μεταφέρθηκε στο κέντρο. Υπήρχε δε στο κέντρο, απέναντι από τον επίσκοπο, και ο θρόνος του αυτοκράτορος. Αλλ’ όταν η Βυζαντινή αυτοκρατορία κατέρρευσε, τότε ο θρόνος του αυτοκράτορος έπαψε να υπάρχει, και έμεινε ένας και μόνο θρόνος, ο θρόνος του επισκόπου, οπότε και απέκτησε τη σημερινή του πολυτέλεια και μεγαλοπρέπεια. Μοιάζει μάλιστα με αυτοκρατορικό θρόνο και όχι με επισκοπικό θρόνο της αρχαίας εκκλησίας.
Μακάρι να ξαναγυρίζαμε στην αρχαία εποχή που υπήρχε το σύνθρονο. Αλλά για να γίνει αυτή η μεταβολή στην Εκκλησία, πρέπει να γίνει κανονικά, με απόφαση μιας πανορθοδόξου Συνόδου, γιατί αν γίνει με απόφαση μιας μόνο συνόδου, π.χ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα δημιουργηθούν σκάνδαλα και φιλονικίες. Προτιμότερο, εφ’ όσον δεν πρόκειται για ζητήματα τάξεως, να μείνουν όπως είναι τα πράγματα και να ’μαστε ενωμένοι, παρά να κάνουμε μεταβολές και μεταρρυθμίσεις, που μπορεί μεν να ’ναι σύμφωνες με την ιερά παράδοση, αλλ’ όταν δεν γίνονται με τη συμφωνία όλων των ορθοδόξων λαών, μπορούν να μας χωρίσουν, όπως συνέβη με το παλαιοημερολογητικό ζήτημα.
***
Μέσα στο ιερό βήμα, στο κέντρο του, υπάρχει η αγία τράπεζα. Είναι το πιο ιερό μέρος του ιερού ναού. Είναι ο φρικτός Γολγοθάς. Στο Γολγοθά ο Χριστός πρόσφερε τον εαυτό του θυσία για τη σωτηρία του κόσμου. Στην αγία τράπεζα προσφέρεται και πάλι θυσία, στο μυστήριο της θείας ευχαριστίας. Πάνω στην αγία τράπεζα βρίσκονται τα πιο ιερά πράγματα. Βρίσκεται το ιερό Ευαγγέλιο και το άγιο δισκοπότηρο. Και τα δυο είναι η πνευματική και αθάνατη τροφή του χριστιανού. Ο λόγος του Χριστού είναι το πνευματικό ψωμί, με το οποίο τρέφονται οι πιστοί. Η θεία κοινωνία είναι ο άρτος που κατέβηκε από τον ουρανό, είναι το σώμα και το αίμα του Χριστού. Χωρίς λόγο Χριστού και χωρίς αίμα Χριστού δεν υπάρχει πνευματική ζωή. Ω Χριστέ, δος μας τον άγιο πόθο να διψάμε και να πεινάμε το λόγο σου και να κοινωνούμε τα άχραντα μυστήριά σου. Δος μας να αισθανόμαστε κ’ εμείς τη χαρά που αισθάνονταν οι άγιοι, όταν άκουγαν το λόγο σου και κοινωνούσαν τα άχραντα μυστήρια. Δος μας να αισθανθούμε βαθειά εκείνο που ψάλλει η Εκκλησία μας: «Γεύσασθε και ίδετε ότι Χριστός ο Κύριος» (Ψαλμ. 33, 9). Συ, ω Χριστέ, είσαι το γλυκύτερο πράγμα στον κόσμο. Όποιος δεν σε αισθάνθηκε, είναι δυστυχισμένος, έστω και αν κολυμπάει μέσα στα πλούτη και στα κοσμικά μεγαλεία. Από την αγία τράπεζα πηγάζει η μακαρία ζωή και ευτυχία του ανθρώπου.
Μέσα στο ιερό βήμα, προς το αριστερό μέρος του, υπάρχει η αγία πρόθεσις. Προς το δεξιό μέρος του υπάρχει το διακονικό. Και στην πρόθεση μεν υπάρχει μια μικρή κόγχη, όπου ετοιμάζονται τα τίμια δώρα για την τέλεση της θείας ευχαριστίας. Στο δε διακονικό υπάρχει το λεγόμενο σκευοφυλάκιο, δηλαδή το μέρος όπου φυλάγονται τα ιερά άμφια και τα ιερά σκεύη της εκκλησίας.
***
Το ιερό είναι τόπος φοβερός. Μόνο οι κληρικοί πρέπει να μπαίνουν, και αυτοί με ανάλογη ψυχική προετοιμασία. Σε γυναίκες δεν επιτρέπεται η είσοδος αλλ’ ούτε και σε άντρες εκτός απ’ τους αναγνώστες και νεωκόρους. Στην εποχή της Βυζαντινής αυτοκρατορίας κι αυτοί οι βασιλείς και αυτοκράτορες στέκονταν έξω από το ιερό βήμα, στον κυρίως ναό, σε ειδική θέση που λεγόταν σολέας. Μέσα στο ιερό έμπαιναν μόνο σε ορισμένες γιορτές. Κρατούσαν λαμπάδα και θυμιατό και θυμιάζοντας συνόδευαν τον πατριάρχη κατά τη μεγάλη είσοδο, όπως σήμερα κάνουν τα μικρά παιδιά. Που σήμερα μεγάλοι και ισχυροί της ημέρας να κρατήσουν λαμπάδα και με ευλάβεια να συνοδεύσουν τα άγια και να τιμούν τον βασιλέα των απάντων, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό;
Οι ιερείς, που τους αξιώνει ο Θεός να λειτουργούν μέσα στο άγιο βήμα, πρέπει να προσέχουν πολύ. Πρέπει να λάμπει από καθαριότητα. Όλα να είναι στη θέση τους. Κανένα να μην αφήνουν να μπαίνει μέσα. Μόνο 2-3 παιδιά, που θα διακρίνονται για την ευλάβειά τους, να επιτρέπουν να μπαίνουν, να ντύνονται με την ειδική στολή των ιεροπαίδων και να βοηθούν στη θεία λειτουργία. Αλλοίμονο σ’ εκείνους τους κληρικούς και λαϊκούς που περιφρονούν το ιερό βήμα και μπαίνουν και βγαίνουν σαν να ’ναι το σπίτι τους!
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
Στην αρχαία Εκκλησία το ιερό βήμα χωριζόταν απ’ τον υπόλοιπο ναό με κιγκλίδωμα. Και ήταν το ιερό πάντοτε στραμμένο προς την ανατολή. Απ’ την ανατολή βγαίνει ο ήλιος, που είναι η πιο ωραία εικόνα του πνευματικού ήλιου, του Χριστού, που ήρθε να φωτίσει τον κόσμο. «Δόξα σοι τω δείξαντι το φως». Και προς την ανατολή πρέπει να στρεφόμαστε και να κάνουμε την προσευχή μας, εκτός μόνο αν βρεθούμε σε ξένα μέρη, μέσα σε δάση ή ερημιές, και δεν μπορούμε να διακρίνουμε που είναι η ανατολή. Στις περιπτώσεις αυτές προσευχόμαστε αδιακρίτως. Αλλ’ οι ναοί απ’ την αρχαία εποχή ήταν χτισμένοι να βλέπουν προς την ανατολή. Οι παπικοί δεν δίνουν μεγάλη σημασία σ’ αυτό. Αλλ’ εμείς οι ορθόδοξοι τηρούμε και σ’ αυτό την ιερά παράδοση. Προς ανατολάς χτίζεται το ιερό βήμα των ναών.
Το ιερό βήμα είναι για το ιερατείο. Στην αρχαία εποχή στην κόγχη του ιερού βήματος, εκεί όπου εμείς σήμερα τοποθετούμε τον Εσταυρωμένο, υπήρχε το λεγόμενο σύνθρονο. Τι θα πει σύνθρονο; Ήταν σ’ όλο το ημικύκλιο της κόγχης χτισμένα καθίσματα, θρόνοι, που ήταν προορισμένοι για το ιερατείο. Στο μεσαίο θρόνο, που κάπως διακρινόταν από τους άλλους, καθόταν ο επίσκοπος, και δεξιά και αριστερά του κάθονταν στους θρόνους οι πρεσβύτεροι. Ήταν η άγια εποχή, που η υπερηφάνεια δεν ξεχώριζε επισκόπους και ιερείς, αλλά επίσκοποι και πρεσβύτεροι, ταπεινοί και ενωμένοι, συναντώντο στο σύνθρονο σαν υπηρέτες του Χριστού. Αυτό δεν σήμαινε αναρχία. Γιατί οι πρεσβύτεροι γνώριζαν τον επίσκοπό τους σαν προκαθήμενο, σαν προϊστάμενο της αδελφότητος, και δεν έκαναν τίποτα χωρίς τη δική του έγκριση.
Ο δεσποτικός θρόνος, για τον οποίο μιλήσαμε στην προηγούμενη ομιλία, στην αρχαία εποχή βρισκόταν μέσα στο ιερό βήμα, όχι απομονωμένος, αλλά ανάμεσα σε άλλους θρόνους, στους θρόνους των πρεσβυτέρων. Αλλά θα ρωτήσετε: Πως έφυγε από κει ο δεσποτικός θρόνος και βρέθηκε έξω από το ιερό βήμα, στο κέντρο του ναού; Αυτό συνέβη πολύ αργότερα. Όταν το εικονοστάσι (τέμπλο) υψώθηκε και κάλυψε όλη σχεδόν την πρόσοψη του ιερού βήματος, το σύνθρονο πια δεν φαινόταν, όπως πρώτα. Τότε ο δεσποτικός θρόνος από το ιερό βήμα μεταφέρθηκε στο κέντρο. Υπήρχε δε στο κέντρο, απέναντι από τον επίσκοπο, και ο θρόνος του αυτοκράτορος. Αλλ’ όταν η Βυζαντινή αυτοκρατορία κατέρρευσε, τότε ο θρόνος του αυτοκράτορος έπαψε να υπάρχει, και έμεινε ένας και μόνο θρόνος, ο θρόνος του επισκόπου, οπότε και απέκτησε τη σημερινή του πολυτέλεια και μεγαλοπρέπεια. Μοιάζει μάλιστα με αυτοκρατορικό θρόνο και όχι με επισκοπικό θρόνο της αρχαίας εκκλησίας.
Μακάρι να ξαναγυρίζαμε στην αρχαία εποχή που υπήρχε το σύνθρονο. Αλλά για να γίνει αυτή η μεταβολή στην Εκκλησία, πρέπει να γίνει κανονικά, με απόφαση μιας πανορθοδόξου Συνόδου, γιατί αν γίνει με απόφαση μιας μόνο συνόδου, π.χ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα δημιουργηθούν σκάνδαλα και φιλονικίες. Προτιμότερο, εφ’ όσον δεν πρόκειται για ζητήματα τάξεως, να μείνουν όπως είναι τα πράγματα και να ’μαστε ενωμένοι, παρά να κάνουμε μεταβολές και μεταρρυθμίσεις, που μπορεί μεν να ’ναι σύμφωνες με την ιερά παράδοση, αλλ’ όταν δεν γίνονται με τη συμφωνία όλων των ορθοδόξων λαών, μπορούν να μας χωρίσουν, όπως συνέβη με το παλαιοημερολογητικό ζήτημα.
***
Μέσα στο ιερό βήμα, στο κέντρο του, υπάρχει η αγία τράπεζα. Είναι το πιο ιερό μέρος του ιερού ναού. Είναι ο φρικτός Γολγοθάς. Στο Γολγοθά ο Χριστός πρόσφερε τον εαυτό του θυσία για τη σωτηρία του κόσμου. Στην αγία τράπεζα προσφέρεται και πάλι θυσία, στο μυστήριο της θείας ευχαριστίας. Πάνω στην αγία τράπεζα βρίσκονται τα πιο ιερά πράγματα. Βρίσκεται το ιερό Ευαγγέλιο και το άγιο δισκοπότηρο. Και τα δυο είναι η πνευματική και αθάνατη τροφή του χριστιανού. Ο λόγος του Χριστού είναι το πνευματικό ψωμί, με το οποίο τρέφονται οι πιστοί. Η θεία κοινωνία είναι ο άρτος που κατέβηκε από τον ουρανό, είναι το σώμα και το αίμα του Χριστού. Χωρίς λόγο Χριστού και χωρίς αίμα Χριστού δεν υπάρχει πνευματική ζωή. Ω Χριστέ, δος μας τον άγιο πόθο να διψάμε και να πεινάμε το λόγο σου και να κοινωνούμε τα άχραντα μυστήριά σου. Δος μας να αισθανόμαστε κ’ εμείς τη χαρά που αισθάνονταν οι άγιοι, όταν άκουγαν το λόγο σου και κοινωνούσαν τα άχραντα μυστήρια. Δος μας να αισθανθούμε βαθειά εκείνο που ψάλλει η Εκκλησία μας: «Γεύσασθε και ίδετε ότι Χριστός ο Κύριος» (Ψαλμ. 33, 9). Συ, ω Χριστέ, είσαι το γλυκύτερο πράγμα στον κόσμο. Όποιος δεν σε αισθάνθηκε, είναι δυστυχισμένος, έστω και αν κολυμπάει μέσα στα πλούτη και στα κοσμικά μεγαλεία. Από την αγία τράπεζα πηγάζει η μακαρία ζωή και ευτυχία του ανθρώπου.
Μέσα στο ιερό βήμα, προς το αριστερό μέρος του, υπάρχει η αγία πρόθεσις. Προς το δεξιό μέρος του υπάρχει το διακονικό. Και στην πρόθεση μεν υπάρχει μια μικρή κόγχη, όπου ετοιμάζονται τα τίμια δώρα για την τέλεση της θείας ευχαριστίας. Στο δε διακονικό υπάρχει το λεγόμενο σκευοφυλάκιο, δηλαδή το μέρος όπου φυλάγονται τα ιερά άμφια και τα ιερά σκεύη της εκκλησίας.
***
Το ιερό είναι τόπος φοβερός. Μόνο οι κληρικοί πρέπει να μπαίνουν, και αυτοί με ανάλογη ψυχική προετοιμασία. Σε γυναίκες δεν επιτρέπεται η είσοδος αλλ’ ούτε και σε άντρες εκτός απ’ τους αναγνώστες και νεωκόρους. Στην εποχή της Βυζαντινής αυτοκρατορίας κι αυτοί οι βασιλείς και αυτοκράτορες στέκονταν έξω από το ιερό βήμα, στον κυρίως ναό, σε ειδική θέση που λεγόταν σολέας. Μέσα στο ιερό έμπαιναν μόνο σε ορισμένες γιορτές. Κρατούσαν λαμπάδα και θυμιατό και θυμιάζοντας συνόδευαν τον πατριάρχη κατά τη μεγάλη είσοδο, όπως σήμερα κάνουν τα μικρά παιδιά. Που σήμερα μεγάλοι και ισχυροί της ημέρας να κρατήσουν λαμπάδα και με ευλάβεια να συνοδεύσουν τα άγια και να τιμούν τον βασιλέα των απάντων, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό;
Οι ιερείς, που τους αξιώνει ο Θεός να λειτουργούν μέσα στο άγιο βήμα, πρέπει να προσέχουν πολύ. Πρέπει να λάμπει από καθαριότητα. Όλα να είναι στη θέση τους. Κανένα να μην αφήνουν να μπαίνει μέσα. Μόνο 2-3 παιδιά, που θα διακρίνονται για την ευλάβειά τους, να επιτρέπουν να μπαίνουν, να ντύνονται με την ειδική στολή των ιεροπαίδων και να βοηθούν στη θεία λειτουργία. Αλλοίμονο σ’ εκείνους τους κληρικούς και λαϊκούς που περιφρονούν το ιερό βήμα και μπαίνουν και βγαίνουν σαν να ’ναι το σπίτι τους!
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ» ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ
ΕτικέτεςΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
ΒΑΣΚΑΝΙΑ
ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ
ΠΡΟΣΦΟΡΟ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Καινούργια Ζευγάρια
- Την οικογένεια τη χρειαζόμαστε
- ΑΓΙΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ
- ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
- Μάθε να περιμένεις (α΄).
- Μάθε να περιμένεις (β΄)
- Η πνευματική ζωή των συζύγων
- Ἡ Χριστιανικὴ Οἰκογένεια
- Γιατί πολλά παιδιά δεν ακολουθούν το Χριστό;
- Οι δέκα μακαρισμοί της οικογένειας
- Προσευχὴ τῶν συζύγων καὶ τῆς οἰκογενείας
- Τι είναι και τι δεν είναι σταυρός στην οικογένεια
- Η ΑΓΑΜΗ ΜΗΤΕΡΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου